Proza

Arsis
PROFIL O autorze Poezja (261) Proza (119)


26 października 2021

Archipelagi wschodzących słońc cz. 3

- 03. 10. 1952 (Atomic! XIX: Montebello Islands ― Hurricane) -

Wielka Brytania włącza się do gry. Na archipelagu Montebello, który znajduje się ok. 70 kilometrów od zachodnich brzegów Australii, umieszcza potajemnie wewnątrz starej fregaty HMS Plym urządzenie o szacowanej mocy 25 kiloton. Fregata jest zacumowana 300 metrów od wyspy Trimouille. Detonacja (w ramach operacji Hurricane) całkowicie unicestwia okręt w oślepiającym blasku i tworzy podwodny krater, o trzystumetrowej średnicy i sześciometrowej głębokości. Obłok powybuchowy przypominający ciemno-brunatnego kalafiora przesuwa się wolno nad otwarty ocean. Rozprasza się po dwóch godzinach, napromieniowując i oślepiając kataraktą okolicznych Aborygenów… ― zabijając przez następne dziesiątki lat…

***

Hurricane (pol. Huragan) – nazwa kodowa operacji wojskowej i testu nuklearnego z 3 października 1952 roku, dokonanych przez Wielką Brytanię, na archipelagu Montebello, ok. 70 km od zachodnich wybrzeży Australii. Ładunek jądrowy o mocy 25 kiloton umieszczono w rufowej części fregaty HMS Plym, zacumowanej ok. 300 metrów od wyspy Trimouille.

- 01. 11. 1952 (Atomic! XX: Eniwetok ― Ivy) -

Dwie detonacje w ramach operacji Ivy. Wodorowy „Mike”, który eksploduje za chwilę z mocą przeszło dziesięciu megaton, co jest równoważne z 10 milionami ton trotylu, zatrzęsie w posadach nie tylko atolem Eniwetok, ale i niemal całym światem! Wielka antena na górze czarnego budyniu ― odbiera sygnał. 3…2…1… ― i cały horyzont staje się momentalnie jaskrawo-żółty. Nawet z odległości 100 kilometrów ogromny, wychładzający się obłok wygląda upiornie. Wznosi się wolno do samej stratosfery. Będzie kłębił się jeszcze przez 2-3 godziny nad nieistniejącą już wyspą, zanim rozwieje go wiatr. Nad trzy i pół kilometrowej średnicy kraterem o osiemdziesięciometrowej głębokości.

- 16. 11. 1952 (Atomic! XXI: Eniwetok ― Ivy) -

Król ma moc! Jednak 500 kiloton nie robi tym razem większego wrażenia na miłośnikach sylwestrowych fajerwerków…

***

Ivy (pol. Bluszcz) – nazwa kodowa operacji wojskowej z listopada 1952 roku, dokonanej przez Stany Zjednoczone, podczas której przeprowadzono dwa testy nuklearne na pacyficznym atolu Eniwetok, wchodzącym w skład archipelagu Wysp Marshalla. Archipelag ten był wyodrębniony przez USA do prób, jako: Pacific Proving Grounds. Testy o kryptonimach: Mike – 10,4 megatony, eksperymentalna konstrukcja naziemna o gabarytach czteropiętrowego budynku (1 listopada), oraz: King, 500 kiloton (najsilniejsza bomba atomowa w historii), zrzut z bombowca Convair B-36 "Peacemaker", eksplozja na wysokości 450 metrów (16 listopada)

- 17. 03. 1953 (Atomic! XXII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Bracia Jankesi wymyślili kolejną operację. Nazwali ją Upshot/Knothole. Na poligonie NTS ― eksploduje na wieży urocza Annie ― z mocą 16 kiloton… Piękna kobieta o zabójczym spojrzeniu, kusicielka z piekła rodem…

- 24. 03. 1953 (Atomic! XXIII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Za nią eksploduje również na wieży niemniej urocza Nancy. Jej moc, to 24 kilotony. Kilku żołnierzy traci wzrok, ponieważ odważyli się spojrzeć prosto w jej przecudnej urody oczy, doznając przy tym poparzeń III stopnia…

- 31. 03. 1953 (Atomic! XXIV: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Ruth ― ma być kolejną seksowną dziewczyną umieszczoną na kratownicowej wieży, ale ― okazuje się niewypałem. Jej moc nie jest większa od wystrzału z butelki szampana!

- 06. 04. 1953 (Atomic! XXV: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Dixie ― zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress… ― 11 kiloton… ― huknęło, zatrzęsło… zagrzmiało…

- 11. 04. 1953 (Atomic! XXVI: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Ray ― wielkie ― NIC!

- 18. 04. 1953 (Atomic! XXVII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Badger ― wystrzela na wieży z mocą ― 23 kiloton, zapalając powietrze, spopielając sny i marzenia… ― spopielając życie…

- 25. 04. 1953 (Atomic! XXVIII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Simon ― to 43 kilotony ― i kilka ofiar. Czterech żołnierzy wyparowało przez nieuwagę. Zapatrzyli się ― na kilkudziesięciometrowej wysokości kratownicową konstrukcję z odciągowymi linami. Przynajmniej nic nie czuli… ― albo poczuli przez mgnienie… ― przez mrugnięcie powieką rogatego demona…

- 08. 05. 1953 (Atomic! XXIX: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Jankesi, mimo to ― nie zwalniają, wręcz przeciwnie ― jazda bez trzymanki nabiera tempa. Encore ― 27 kiloton zrzuconych z czterosilnikowego bombowca Boeing B-50 Superfortress… ― i dwie ślepe kaleki. Ich gałki oczne, w zderzeniu z ogromnym żarem ― nie miały szans.

- 19. 05. 1953 (Atomic! XXX: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Oślepiający błysk. Po chwili ogromny huk szarpie wnętrznościami obserwatorów. To tylko Harry ― eksploduje z mocą 32 kiloton, pozostawiając po sobie zrakowaciałe komórki…― rosnące, przepoczwarzające się… ― dziesiątkujące bezlitośnie kolejne i tak już zmutowane pokolenia… ― i kolejne…

- 25. 05. 1953 (Atomic! XXXI: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Gratka dla wielbicieli artylerii. Specjalnie zmodyfikowane działo wystrzeliwuje pocisk, który jest ładunkiem nuklearnym o wdzięcznej nazwie Grable. Pocisk ma 15 kiloton…

- 04. 06. 1953 (Atomic! XXXII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Nieświadomi niczego żołnierze w płytkich okopach ― patrzą na jaskrawe światło, które przechodzi przez nich na wskroś. W ich dłoniach widoczne są niemal wszystkie kości, jak na rentgenowskim zdjęciu. Climax ― eksploduje z mocą 61 kiloton. ― I zabierze ich wszystkich ― do swojego królestwa… ― do grobu…

***

Upshot/Knothole (pol. Wyskok/sęk) ― nazwa operacji wojskowej z marca i czerwca 1953 roku, dokonanej przez Stany Zjednoczone, podczas której dokonano 11 próbnych eksplozji nuklearnych na NTS (Nevada Test Site) o kryptonimach: Annie ― 16 kiloton, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (17 marca), Nancy ― 24 kilotony, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (24 marca), Ruth ― 200 t, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży, w skali eksplozji jądrowych ― niewybuch (31 marca), Dixie ― 11 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 180 metrów (6 kwietnia), Ray ― 220 t, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży, w skali eksplozji jądrowych – niewybuch (11 kwietnia), Badger – 23 kilotony, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (18 kwietnia), Simon ― 43 kilotony, detonacja na osiemdziesięciometrowej wieży (25 kwietnia), Encore ― 27 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 180 metrów (8 maja), Harry ― 32 kilotony, detonacja na osiemdziesięciometrowej wieży (19 maja), Grable – 15 kiloton, wystrzał pocisku z działa atomowego „Annie” (25 maja), Climax ― 61 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 100 metrów (4 czerwca)

- 12. 08. 1953 (Atomic! XXXIII: Semipałatyńsk ― RDS-6s ― Слойка) -

Chwila oddechu. Nad poligonem w Semipałatyńsku wyrasta kolejny grzyb. Wodorowy RDS-6s (Joe-4) ― ma moc ― 400 kiloton. Radzieccy towarzysze czują w ustach kwaśny smak nuklearnego rozszczepienia. Kilka czteropiętrowych budynków otula świetlista fala, kilka testowych konstrukcji… Szybkostrzelnymi kamerami zostaje zarejestrowana zewnętrza krawędź śmierci… ― tajemnica czasu… ― moment tuż przed unicestwieniem… ― słoneczny blask na elewacjach, na oknach… ― na drzwiach… Napromieniowany szaro-żółty, bezgraniczny step…

- 23. 08. 1953 (Atomic! XXXIV: Semipałatyńsk ― Tatiana) -

Ostatnie spojrzenie w otchłań oświetlonego pomarańczowym słońcem stepu… W samotnym domu słychać kapiące z kranu krople… ― tykanie ściennego zegara… ― bełkot leżącego na podłodze, kompletnie pijanego ojca… ― narastające tykanie zegara… ― narastające kapanie kropel… Gong…― jeden… ― drugi… ― trzeci… ― piskliwy w uszach szum… 28 kiloton… Śmierć…

- 03. 09. 1953 (Atomic! XXXV: Semipałatyńsk ― Joe 6) -

6 kiloton…

- 08. 09. 1953 (Atomic! XXXVI: Semipałatyńsk ― Joe 7) -

1,5 kilotony… ― krótkie ukłucie przeszywa ciało…

- 10. 09. 1953 (Atomic! XXXVII: Semipałatyńsk ― Joe 8) -

5 kiloton… ― spadają płonące ptaki… ― ciągną za sobą długie, jasne warkocze…

***

RDS-6s Sloika (Joe 4) ― nazwa kodowa pierwszego, nie do końca udanego testu termojądrowego, dokonanego przez Związek Radziecki 12 sierpnia 1953 roku, detonacja na dziewięćdziesięciometrowej wieży. Siła wybuchu 400 kiloton.

Tatiana (Joe 5) ― nazwa kodowa ładunku nuklearnego w ramach testu RDS-5 z 23 sierpnia 1953 roku, dokonanej przez Związek Radziecki. Zrzut z bombowca Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 28 kiloton.

RDS-6 (Joe 6) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 3 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowa Tu – 4. Detonacja na wysokości 280 metrów. Siła wybuchu 6 kiloton.

RDS-7 (Joe 7) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 8 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowa Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 1,5 kilotony.

RDS-8 (Joe 8) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 10 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowca Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 5 kiloton.

(Włodzimierz Zastawniak, marzec 2016 - czerwiec 2018)



pozostała proza: Wskrzesiciele pamięci, Słońce w otchłani, Odlot, Przybycie, Echo czasu, Projekcja snu, Już bez ciebie, Katabasis, Parasomnia III: Atak, Duchy na magnetycznej taśmie, Specyficzne doświadczanie nienormalnej znaczeniowości, Tęsknota, Immersja III, Tom Of Finland, W ramionach nicości, Corpus delicti, Z serii Okruchy: Ukrzyżowanie, Wybacz. Ale, kto ma wybaczyć?, Porzucony, Wyznanie bez nadziei, Parasomnia II: Obecność, Metro noir, Memento z niebanalnym tryptykiem, Kobieta w gęstej czerni włosów, Pusterium, Parasomnia, Odległe echo miłości, Czarne pióra, Szepty, Okruchy, Aloise, Misterium, Ohyda, To coś wstrząsa swym drżeniem, Ta pustka jest podobna do pustki we wszechświecie, Gdzieś w głębi męczącego snu, Negatyw II, Odpływ, Tańczące okna. Plątanina rur, To jest miejsce, w którym znikam, Insomnia, Pod deszczowym, nagle zniżonym niebem, Podróż do wieczności, Śmierć mnie przemieniła, Jestem coraz bliżej, Próba przekazu, Obecność II, Powracające echo, Wspomnienia są jak odległe opuszczone pokoje, Błądzę daremnie, Katabasis eis antron, Nuclear, Mothership calls, Nic. Eigengrau, Bezpowrotnie, Obecność, Pomiędzy, Drżę, Słyszę…, Reminiscencje, Na zawsze, Wracam, Iluminacja, Kim jesteś?, W uścisku śmierci, Saudade, Skolopendra, Milczenie, Dziwne zdarzenia w hotelowej restauracji, Samotność umierania, Resztki, Pamięć, Immersja II, Projekcja snu II, Immersja, Projekcja snu, Przenikanie, Nuklearna równina. Samotny dom, O zmierzchu, Miasto: impresja V, Nadieżda, Już tylko nic, Śmierć, która przerwała samotność, Jestem jednym z miliardów, odparł Bóg, Manekiny z Survival Town, Poligon, Miasto: impresja IV, Miasto: impresja III, Miasto: impresja II, Miasto: impresja I, Archipelagi wschodzących słońc cz. 7, Archipelagi wschodzących słońc cz. 6, Archipelagi wschodzących słońc cz. 5, Archipelagi wschodzących słońc cz. 4, Archipelagi wschodzących słońc cz. 3, Archipelagi wschodzących słońc cz. 2, Archipelagi wschodzących słońc cz. 1, Pacyfik: sen wiekuisty, Heksaptyk chłopski, Nadaremność, Radioactive zone III: Oziorsk, Radioactive zone II: Karaczaj, Radioactive zone: Muslimowo, Abandoned place VII: Gdzieś tam, daleko w tajdze, Abandoned place VI: Czas utracony, Abandoned place V: Moje miejsce, Abandoned place IV: Powrót do Metlino, Abandoned place III: Metlino, Abandoned place II, Abandoned place, Nowosybirsk: Jewgienija *, Krasnojarsk: nieśmiałe porywy miłości *, Chabarowsk: jesienny chłód *, Komsomolsk nad Amurem: deszczowy dzień *, Kok-Terek: sen zmierzchającego lata *, Pomiędzy piekłem a niebem, Odór, Brylantowe światło, Obiekt,

Regulamin | Polityka prywatności | Kontakt

Copyright © 2010 truml.com, korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.


kontakt z redakcją






Zgłoś nadużycie

W pierwszej kolejności proszę rozważyć możliwość zablokowania konkretnego użytkownika za pomocą ikony ,
szczególnie w przypadku subiektywnej oceny sytuacji. Blokada dotyczyć będzie jedynie komentarzy pod własnymi pracami.
Globalne zgłoszenie uwzględniane będzie jedynie w przypadku oczywistego naruszenia regulaminu lub prawa,
o czym będzie decydowała administracja, bez konieczności informowania o swojej decyzji.

Opcja dostępna tylko dla użytkowników zalogowanych. zarejestruj się

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1