30 czerwca 2014

1 stycznia 1970, czwartek ( *** )

i nie mam nic do stracenia oprócz własnej głowy


Hania,  

albo aż ...

zgłoś |

issa,  

To ciekawe, że w metaforze "stracić głowę" pozostawia jednak, jakże wspaniałomyślnie, resztę ciała zdatną do życia. Czyż nie? Chociaż na szafocie widać, że bez mózgu i twarzy i ta pogardzana końcówka głowy staje się, hm, mało usposobiona do ludzkich karesów.

zgłoś |

RENATA,  

można ją stracić dla kogoś lub czegoś - to jeszcze bedzie do odzyskania może bo jak pójdzie na szafot to juz po wszystkim

zgłoś |

issa,  

:) Renata, myślałam raczej o zwodniczości wniosków wysnuwanych z metafory, którą się całkiem wykorzenia z konkretnej, zmysłowej materialności, z której pochodzi. Bo żadnej metafory z samego powietrza. A jednak, coraz częściej widuję, jak ludzie posługują się metaforą z przypisem w rodzaju: "och, tylko nie traktuj przenośni dosłownie". Co brzmi dość zabawnie, skoro ma na ogół znaczyć, ni mniej, ni więcej coś dokładnie przeciwnego: zapomnij, jakie ten zbiór słów miał i ma związki rzeczywiste z czymś innym niż same słowa. Zatem, to zapominanie, skąd wzięła się w ogóle jakaś metafora, byłoby, paradoksalnie, wyłącznie traktowaniem do-słownym, zamiast do-rzecznym, czyli odnoszącym się do rzeczy.

zgłoś |

issa,  

Gdyby "stracić głowę" zachowało w sensie metaforycznym bliższe związki z rzeczywistością, robiłoby społeczne zwłoki z całego człowieka. Im bardziej oddala się od źródła, tym bardziej się konwencjonalizuje: zostaje zaledwie refleksem pospolitego wyobrażenia, że co ma związek z sercem, musi być durne.

zgłoś |

jeśli tylko,  

nie mam innej głowy oprócz tej, którą tracę..

zgłoś |




Regulamin | Polityka prywatności | Kontakt

Copyright © 2010 truml.com, korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.


kontakt z redakcją






Zgłoś nadużycie

W pierwszej kolejności proszę rozważyć możliwość zablokowania konkretnego użytkownika za pomocą ikony ,
szczególnie w przypadku subiektywnej oceny sytuacji. Blokada dotyczyć będzie jedynie komentarzy pod własnymi pracami.
Globalne zgłoszenie uwzględniane będzie jedynie w przypadku oczywistego naruszenia regulaminu lub prawa,
o czym będzie decydowała administracja, bez konieczności informowania o swojej decyzji.

Opcja dostępna tylko dla użytkowników zalogowanych. zarejestruj się

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1