20 february 2014

19 february 2014, wednesday ( myśli poniewczesne )

socjalizm był najgorszą z możliwych kart naszych dziejów
szkoda że nie udalo się zbudować na jego gruzach nic
równie dobrego


number of comments: 39 | rating: 0 |  more 

Aśćka,  

o Przewrotny Wiesiu o marzenia o IV RP Cię nie posądzałam;)

report |

Wieśniak M,  

Aśćku droga:)). Jestem parę lat starszy, a i na szczęście nie dość stary by pamiętać początki. Ale tam, gdzie sięgam pamięcią, na płaszczyźnie kontaktów międzyludzkich, idei równości, tolerancji, jedności, zwykłej ludzkiej życzliwości działo się dużo lepiej;)

report |

jeśli tylko,  

i jakoś przestało, dziwne, prawda? (zaznaczam, ze nie należę o zaciekłych socjalizmo-żerców :)

report |

Wieśniak M,  

może to inna perspektywa czasów. a jednak mam takie wrażenie jeślinko :))

report |

jeśli tylko,  

za moich czasów było bliżej między ludźmi i więcej czasu w codzienności. Ale jak moja mama opowiada o swojej młodości - to było boleśnie. Bardzo. I to nie w sensie materialnym (nie o to idzie) a np układów na uniwersytecie, karierowiczów bezwzględnie łamiących itp..

report |

Wieśniak M,  

Tak, początek to był dramat ...

report |

doremi,  

szkoda :)

report |

Magdala,  

Marianna: "co Wy wiecie obiedzie!!! nie macie pojęcia, co to jest bezrobocie!! i obyście nigdy nie wiedzieli." - prorocze?

report |

Wieśniak M,  

I że człowiek krowy pasał (przed wojną) marząc o książce;)

report |

Magdala,  

Wieś, ja na poważnie tym razem. Ona nie pasała, od urodzenia w Warszawie. nie znała ojca, bardzo wcześnie osierocona przez matkę. żeby ją pochować, sprzedała mieszkanie. zamiast na jedzenie, wydawała zarobione pieniądze na wypożyczanie książek - 50 gr. za sztukę. śniadanie, albo książka (więc coś z tym pasaniem krów - analogia jest) - wybór sla niej oczywisty. potem rodzina, więc nie było wyboru. i wojna, a potem socjalizm: PRACA, darmowy lekarz, leki, mieszkanie w bloku: bieżąca woda, ogrzewanie. "nigdy nie było mi tak dobrze jak teraz" - zrozumiałam to w latach 80 - tych. Ty to wiesz z mojej książki. tak ględzę dla przypomnienia ;)

report |

Magdala,  

*dla niej

report |

Wieśniak M,  

wiem, dlatego komentarzem wplotłem w jej losy zdanie innej kobiety ( z mojej rodziny) o podobnych doświadczeniach. Samotna kobieta wychowująca na ludzi dwójkę dzieci. Zastanawiam się jakby dziś jej się to udało...

report |

Magdala,  

:D dzięki, Wieś. sądzę, że nie dałoby się tak jak wtedy. również inni ludzie, inne wymagania i priorytety, niestety... i wymagania dzieci! :) wiemy, bo mamy - ja na szczęście już dorosłe! uff

report |

Wieśniak M,  

otóż to świat się noe zatrzymuje w miejscu:))

report |

Emma B.,  

to może i śmieszne, ale nie każdy miał w rodzie ekspedientkę i robotnika o chłopie małorolnym nie wspomnę i nie wszyscy za cel swojej egzystencji uznali stołówkę pracowniczą i wspólne wczasy. Wydawało się, że fortuna kołem się toczy, tylko, że przez 50 lat wszystkie szprychy wyleciały i nie ma powrotu do wyidealizowanej przeszłości. Socjalizm rozmontował się sam, gdy jego twórcy się uwłaszczyli i za ciasno im było w garniturze równości.

report |

Magdala,  

Mariann była światłą, oczytaną, acz niewykształconą kobietą - ja nie oceniam. ja relacjonuję. informuję. nie będę również bronić poglądów mojej Babki - obroniłam je w mojej książce. żałuję, że nie zdążyła jej przeczytać, umarłaby szczęśliwsza. ale z drugiej strony - nie szturchałaby teraz, wizytując. :)

report |

Magdala,  

Marianna była światłą, oczytaną, acz niewykształconą kobietą - ja nie oceniam. ja relacjonuję. informuję. nie będę również bronić poglądów mojej Babki - obroniłam je w mojej książce. żałuję, że nie zdążyła jej przeczytać, umarłaby szczęśliwsza. ale z drugiej strony - nie szturchałaby teraz, wizytując. :)

report |

Wieśniak M,  

Emmo, nie bronię socjalizmu z jego unifikacją. Mimo pozornej równości dzisiejsze grzeszki typu nepotyzm korupcja miały się wtedy dobrze. Nie widzę tylko celu w powrocie do kapitalizmu w takiej formie spychającej słabsze ( ekonomicznie, społecznie,itd) jednostki- ba! całe masy jednostek w biedę i beznadzieję bez tych wspólnych wczasów stołówek pracowniczych etc) z dzisiejszych nizin dziedziczonych już powoli w drugim pokoleniu szanse na spełnianie ambicji jest jeszcze mniej. Godności w kolejkach po jałmużnę od państwa też jakby coraz mniej

report |

Magdala,  

i jeszcze słowo: moja Babka nigdy nie wyjechała na żadne wczasy. wolała tkwić w Warszawie, "bo jakby coś się stało, mogę nie zdążyć wrócić". a wczasy, jak mówić, Emmo, były darmowe lub prawie darmowe. nie oceniajmy, jeśli nie dane nam było. po prostu.

report |

Magdala,  

i jeszcze słowo: moja Babka nigdy nie wyjechała na żadne wczasy. wolała tkwić w Warszawie, "bo jakby coś się stało, mogę nie zdążyć wrócić". a wczasy, jak mówisz, Emmo, były darmowe lub prawie darmowe. nie oceniajmy, jeśli nie dane nam było. po prostu

report |

Magdala,  

Wiesiek, mówisz "mną". idę do zoo z wnuczką. muszę spadać!

report |

Emma B.,  

żeby była jasność przekazu, uważam, że tamten okres dał wielu ludziom poczucie godności, ale jak każdy okres poświęcił część swoich obywateli, którzy na to nie zasłużyli, bo ani nie byli kułakami, ani wyzyskiwaczami. Często to byli bardzo przyzwoici ludzie, którzy swoją pozycję społeczną wykorzystali dla dobra współobywateli. Czy socjalizm był najgorszym okresem w naszej historii. Ciągle mieliśmy wielkie wpadki, a okres saski? Uważam paradoksalnie, że socjalizm dał nam siłę, aby w obecnej chwili wybrać z kapitalizmu to co buduje. Czy naszym elitom politycznym starczy rozumu, a nam pomysłu na samodecydowanie na poziomie gmin. Takie małe mamy doświadczenie w demokratycznym działaniu, takie malutkie.

report |

Emma B.,  

w czasie gdy kontynuowałam moją myśl, pojawiły się nowe komentarze. Jestem przeciwna oddawania w całości wielkich fortun i doprowadzanie do absurdu prawa własności. Ci którzy mają takie fortuny powinni oddać tym, którzy dla nich pracowali godziwą zapłatę i znowu sprawiedliwość jest ślepa, jak wtedy gdy za byle zawistny donos można było pójść do ciężkiego więzienia. Kościół też dostał dobra nie dla swoich kapłanów, tylko po to, aby godnie zawiadywał dla dobra wiernych. Komuś chytrość zasłoniła zdrowy rozsądek.

report |

Wieśniak M,  

Rozumiem Emmo. Tak socjalizm pozbawił ludzi majątków, pozycji, wymieszał wartości. Ale dał całej Europie ( tej kapitalistycznej też- ze strachu) zdobycze socjalne, które teraz powoli zabiera) Minął strach więc "znajcie chamy swoje miejsce" We współczesnym świecie nie ma ludzi, są dochody i wydatki. Jest ekonomia pieniądza. Nie ekonomia potencjału ludzkiego. Świat trzeba przemeblować. Pytanie tylko , tak jak napisałaś. Czy starczy rządzącym odwagi i mądrości, czy też ...wolą patrzeć jak ludzie wyjdą na place

report |

Emma B.,  

ile razy z wysiłkiem społeczeństwo zbiera pieniądze na nie refundowane leczenie myślę o martwych wotach koło ołtarzy, które czekają na złodziei, a mogłyby dać zdrowie ziemskie, przecież o zdrowie ziemski dawcy się modlili, o złagodzenie cierpień na ziemi.

report |

Emma B.,  

myślimy podobnie, tylko innymi słowami. Nie miejsce w komentarzach na prywatę. Nie użyłabym też słowa chamy, bo ono pachnie powrotem do dawnego rozwarstwienia społeczeństwa. Można by napisać pracę porównawczą o "dobrodziejach" dawnego porządku i bardzo chamskich beneficjentach obecnego. Nie chcemy powrotu do dawnego porządku, który narusza naszą godność, nie chcemy się kłaniać możnowładcom, ale w żadnym systemie nie znaleziono rozwiązania - jest pole do popisu takich społeczeństw jak nasze, które zaznały różnych systemów

report |

Wieśniak M,  

Użyłem słowa chamy wyłącznie w formie cytatu. Miało podkreślić wymowę zjawisk które obserwuję. Powrotu do instrumentalnego traktowania ludzi przez elity. Wciąż jeszcze jesteśmy demokracją. Siła naszego głosu jest silniejsza niż w socjalizmie, niż kiedykolwiek w naszych dziejach. Tylko nie ma na kogo go oddać;)- pozdrawiam Emmo :))

report |

Magdala,  

dzięki, Wieś, za temat i że mogliśmy pogadać. to jest wielkość Trumla!!! Emmo, serdeczności na czwartek! dobrego dnia!

report |

Wieśniak M,  

I że możemy pogadać w sposób cywilizowany :)))- dzięki Magdo :))

report |

Magdala,  

obyś nie wypowiedział w złą godzinę - pw. :)

report |

mua,  

hm... rozmawiałem kiedyś ( z racji zawodu ) z gościem, z pierwszej setki najbogatszych w Polsce ... opowiedział mi taką historyjkę . Był na pewnej licytacji i licytowano kawał gruntu po pegeerowskiego na Mazurach i pimpong mu skoczył . Mówi tak " no przyjedzie taki rudy Holender czy Niemiec, potrafiący po Polsku powiedzieć tylko " ziemia kupić " i chciałby za bezcen ?? ... nie ma tak i na licytacji gdzie podniesienie ręki oznaczało sto tysięcy w górę ( a ziemi akurat nie kupował ) wywindował gościa z zagramanicy 3 miliony w górę . Jak to opowiadał - jeszcze krew w nim wrzała i mówi do mnie tak - On 2 miliny - ja 2 sto i tak licytował powtórnie w pamięci i żeby żona nie kopnęła Go w kostkę mówiąc " Stefan! Stefan ! Opanuj sie ( imię oczywiście zmienione ) , to zapewne by tę ziemie kupił ...a tak mówi do mnie " zarobiłem dla skarbu państwa 3 miliony ,,, i kupiłbym te ziemię a zagranicznemu łapserdakowi nie oddał "... aaalllee ile jest takich zachowań ?? Wcześniej i teraz ....Raczej w odwrotną stronę = pokątnie i jak najtaniej … teraz : ziemia wysprzedana za bezcen, fabryki również , lub zamknięte, a wyeksploatowani , głodni emeryci i renciści stoją w kolejkach po utracone zdrowie. Reszta kwiatu i młodych bardziej zaradnych służy niewolniczo , tracąc zdrowie za granicą – wrócą po zdrowie do kolejek jak dorobią zachód. A władza nadal w rękach tych samych – to najbardziej boli . I tak mógłbym przykłady mnożyć - żenada .

report |

Wieśniak M,  

W skokach mieliśmy przez jakiś czas tylko Małysza. Bohatersko wyskakiwał nam medale powiększając naszą dumę narodową. Dziś mamy już drużynę. W polityce mua, ja wciąż czekam na " Małysza"

report |

mua,  

ta... tylko WIelki Strażak, żeby trenować i zdobyc zloty medal - jak sie okazało , robił ściepę w internecie, a w tym samym czasie Ministra Mucha wydała 5 milionów na Madonnę i krocie na nagrody dla zarzaądzających budową narodowego , za to, że dach sie nie otwiera - żenada... jak napisał Ktos u mnie " Wielki Ktoś ? przez duże K ? U nas ?? .. to moze byc tylko Kolaps "....

report |

ApisTaur,  

O to walczy Ukraina //:-)

report |

birczin,  

Podstawową różnicą między demokracją a komunizmem jest to, że w socjalizmie ciągle rządzi jedna i ta sama komunistyczna banda, a w naszej demokracji na zmianę rządzą 2 albo 3 bandy, które zmieniają się co parę lat ;))) No cóż, nie ma kogo wybierać, ewentualnie mniejsze zło. A ludzie wykształceni, którzy może i chcieliby coś zmienić na lepsze, nie mają takiej siły przebicia do zamkniętych klitek. Ale może zajmijmy się pozytywami..

report |

Wieśniak M,  

I to jest pszepana bardzo słuszna koncepcja. Dziedzica można przepasać wstęgą ;)))

report |

birczin,  

Dziedzic pruski :)))

report |

Magdala,  

:))))))))) no i umarłam, Chłopcy!!!! NA ŚMIERĆ!

report |

Wieśniak M,  

Magdo:)))

report |

ApisTaur,  

Przejdźmy do pozytywów / rzekł fotograf /i włączył powiększalnik //:-)

report |

Jaga,  

o to, to, dokładnie, na zmianę bandy ;))) plusem tego minusu jest to, że chociaż możemy je pogonić co 4 lata z nadzieją, że następna się ucywilizuje ;))

report |

Wieśniak M,  

ja chyba tracę szybciej nadzieję niż na wadze;)

report |

Aśćka,  

tekst stulecia, następny stopień: najszybciej zaś tracę nadzieję, że schudnę

report |

jeśli tylko,  

ta (ew) zmieniona banda to jedna banda sądząc po skutkach. W tych zmianach (perspektywach zmian - nie widzę zmiany.

report |

zuzanna809,  

..:. bo kazdy ustrój ma swe własne cele/ i zapomina o wczorajszych snach:....

report |

jeśli tylko,  

zależy kto trafia do której celi..

report |

ApisTaur,  

Najwięcej na świecie cel jest w USA /w Europie przodujemy my / tak / każdy ustrój ma swoje cele //:-)

report |

Wieśniak M,  

osobom których nie widać na mszy/ co niedziele/ po wyborach nasza partia wyznaczy nowe cele;)))))

report |

xyz,  

do zakwestionowania ;)

report |

Wieśniak M,  

A proszę bardzo :)))Zoi kwesty to znak czasu ;)))

report |

xyz,  

jaki znak ? jakiego czasu ?

report |



other diaries from: 08-03-2018 , 20-12-2017 , 18-12-2017 , 13-12-2017 , 08-12-2017 , 07-11-2017 , 04-09-2017 , 07-08-2017 , 24-07-2017 , 20-07-2017 , 23-06-2017 , 31-05-2017 , 13-04-2017 , 26-03-2017 , 03-09-2016 , 02-08-2016 , 24-06-2016 , 01-03-2016 , 13-10-2015 , 28-09-2015 , 25-09-2015 , 12-06-2015 , 26-05-2015 , 12-03-2015 , 19-02-2015 , 13-02-2015 , 09-02-2015 , 13-01-2015 , 23-12-2014 , 16-12-2014 , 14-11-2014 , 12-11-2014 , 06-10-2014 , 01-10-2014 , 25-09-2014 , 23-09-2014 , 21-09-2014 , 18-09-2014 , 17-09-2014 , 15-09-2014 , 11-09-2014 , 02-09-2014 , 30-08-2014 , 26-08-2014 , 22-08-2014 , 25-03-2014 , 14-03-2014 , 23-02-2014 , 19-02-2014 , 12-02-2014 , 11-02-2014 , 10-02-2014 , 17-01-2014 , 14-01-2014 , 30-12-2013 , 16-12-2013 , 19-11-2013 , 18-11-2013 , 09-11-2013 , 01-11-2013 , 31-10-2013 , 25-10-2013 , 24-10-2013 , 20-10-2013 , 18-10-2013 , 16-10-2013 , 15-10-2013 , 15-10-2013 , 15-10-2013 , 13-10-2013 , 12-10-2013 , 09-10-2013 , 09-10-2013 , 08-10-2013 , 06-10-2013 , 03-10-2013 , 02-10-2013 , 30-09-2013 , 26-09-2013 , 25-09-2013 , 23-09-2013 , 19-09-2013 , 18-09-2013 , 11-09-2013 , 10-09-2013 , 06-09-2013 , 05-09-2013 , 01-09-2013 , 31-08-2013 , 30-08-2013 , 30-08-2013 , 28-08-2013 , 27-08-2013 , 20-08-2013 , 18-08-2013 , 16-08-2013 , 13-08-2013 , 01-08-2013 , 01-08-2013 , 30-07-2013 , 19-07-2013 , 30-06-2013 , 27-06-2013 , 24-06-2013 , 19-06-2013 , 16-06-2013 , 04-06-2013 , 01-06-2013 , 31-05-2013 , 25-05-2013 , 15-05-2013 , 14-05-2013 , 06-05-2013 , 01-05-2013 , 18-04-2013 , 17-04-2013 , 15-04-2013 , 14-04-2013 , 11-04-2013 , 07-04-2013 , 03-04-2013 , 31-03-2013 , 30-03-2013 , 26-03-2013 , 25-03-2013 , 24-03-2013 , 18-03-2013 , 15-03-2013 , 11-03-2013 , 09-03-2013 , 07-03-2013 , 13-02-2013 , 27-02-2013 , 24-02-2013 , 20-02-2013 , 14-02-2013 , 12-02-2013 , 11-02-2013 , 10-02-2013 , 08-02-2013 , 07-02-2013 , 06-02-2012 , 05-02-2013 , 03-02-2013 , 01-02-2013 , 29-01-2013 , 24-01-2013 , 23-01-2013 , 17-01-2013 , 13-01-2013 ,

Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1