25 march 2013

25 march 2013, monday ( ciałpasterskie )

Jest oczywiste że otwarte przestrzenie wywołują zawroty głowy, nawet u ludzi o mocnych nerwach.  Otwartych światopoglądowo. Jedno otwarcie nie skutkuje  kolejnym. To dopiero "pierwszy krok dla człowieka". Wydaje się że wyjście z jaskiń, kolebki sztuki,  było zagraniem przedwczesnym. Dziecię dopiero ząbkuje i narażanie jej na zagrożenia nieznane powinno być obwarowane szeregiem zabiegów ochraniających. Pierwsze dość istotne stanowi sama ziemia. Skalne podłoże groty dające solidną podstawę nagle zamienia się w grząskość bagien, ruchomych piasków, miałkość poszycia, Nieprzywykła stopa gotowa poddać się nowym bodźcom, zapominając o nadrzędności głowy. Można wszak temu zaradzić szybko i skutecznie. Dziecię może być noszone na plecach rodziców, wożone w wózku ( gdzie to możliwe). Taki zabieg skutecznie odseparowuje od ziemi i może w pierwszym okresie "otwartości"- pozwolić przejść  suchą stopą w kierunku rozwoju. Niestety inne czynniki zdają się przeczyć samej idei wyjścia. Woda, śnieg, powietrze z trzech stron naraz, dzikie zwierzęta, inni ludzie z sąsiednich jaskiń a co najbardziej deprymujące brak znajomej  ciasnoty ze wszystkimi niuansami stalaktytów i stalagmitów i echa odbijającego po tysiąckroć każde chrząknięcie. 
Istnienie portali mających w nazwie słowo "klucz" - powoduje ułatwienia dostania się do jaskiń każdemu. Hydraulik  nie musi biegać z pierwszym lepszym strzknięciem do lekarza. Artysta malarz wbiega bez pardonu na podwórko budowlańca kradnąc mu sprzed nosa dorobek pokoleń. Polityk idzie do wróżki nie ruszając tyłka ze stołka. Krytyk filmowy odnajduje się w sztuce gotowania fasolki szparagowej. 
I tak wszelkie świętości, małe i duże tracą  urok cieni z ognisk tańczących na ścianach. Od kiedy okazuje się że tam za słowem "sacrum" nie mieszka nic, poza kilkoma bezrobotnymi kapłanami.


number of comments: 68 | rating: 19 |  more 

Magdala,  

hej, Mądry Człowieku, co w gruszy dłutkiem dłubiesz. :) dobrego tygodnia, Wieś! Wielkiego :* Świąt Ci jeszcze pożyczę. warsztat - już wiesz, co myślę o małych formach prozatorskich u Ciebie. przyczepię się do interpunkcji, ale co tam! sam wiesz, też :)))

report |

Wieśniak M,  

Czasem tak sobie myślę, że ta cała gramatyka z ortografią, interpunkcją i wszelkimi zabiegami stylistycznymi, wkuwana od maleńkości w szkołach, ma tylko jeden cel- autocenzurę. Onieśmielony brakami człowiek ma już tylko słuchać a nie wyrażać własnych myśli. A jeżeli już się ośmieli, zawsze można mu wytknąć niedouczenie:))- To żart oczywiście Magdo- Dziękuję, wszelkie uwagi o tekście mile widziane no przecież:))- Miłego poniedziałku:))

report |

Magdala,  

przelecę te przecinki. pisz bez przecinków, ja je zdyscyplinuję :))))) :*

report |

Wieśniak M,  

zawsze bardzo chętnie Magdo :))

report |

hossa,  

Wieś, gramotnie i ciekawie napisany tekst, wygląda na przemyślany:). Z puentą mogłabym sobie natomiast pogadać dłużej, koszmarnie pesymistyczna jest. Ale opowiem Ci coś, może nie zanudzę. Trzy dni temu spotkałam u drzwi Cudu Ortopedycznego pewnego człowieka . Chociaż znam go od wielu lat, nie wiem jak ma na imię, bo wszyscy na niego wołają Truskawka. Ma nos jak truskawka, tyle w życiu wypił. Nie wiem dlaczego pił, nie mam pojęcia. Zostało mu 13 lat do emerytury, a pracował w pewnym zakładzie pracy jako portrier, ale chcieli go wyrzucić. Nic nie pomagało, Żadne groźby, żadne prośby. Pił i pił. Jego żona również, chyba z rozpaczy, zresztą nie wiem, ale tak myślę. On ma dwie córki, jedna jest na studiach, ma stypendium naukowe.

report |

hossa,  

Pewnego dnia do tego zakładu pracy przyszła nowa pani Dyrektor. Po pewnym czasie, kiedy wszyscy ją namawiali bo restrukturyzacja zakładu itede, żeby go zwolniła, bo to nierób, ona wezwała go do gabinetu. Nie wiadomo jak i co mu powiedziała. Ale przestał pić. Zrobił kurs na sanitariusza. To nie jest łatwy kurs. I będzie teraz pracować gdzieś indziej. Za inne pieniądze. Nie pije.

report |

hossa,  

Bardzo mi zaimponował ten człowiek, kiedy tak sobie siedzieliśmy przy tym gabinecie. Kawał gościa. Udało mu się zmienić bieg. Czułam się bardzo przy nim malutka, ze swoją odpowiedzialną pracą. Pozdrawiam.

report |

Wieśniak M,  

hosso dziękuję:))- Widzisz pewien pesymizm może wynikać z obaw autora przed nieznanym jutrem. Nie w sensie komety czy trzęsienia ziemi, ale zmian umocowujących, wyuczonych na szkolnym na wierszyku"murarz domy buduje krawiec szyje ubrania..). To co obserwuję to dewaluacja tych stałych bezpiecznych punktów w przestrzenie. Przemiana której do końca nie rozumiem, a która zmienia świat czy tego chcę czy nie. Niepewność niesie lęk, ale niosła odkąd wyszliśmy z morza, świat się nigdy jak dotąd nie skończył. Więc podskórnie czuję że gdzieś tam w jakimś planie wszystko zmierza tam gdzie ma zmierzać. I o tym ten tekst:))- Wielkie dzięki raz jeszcze:))

report |

gabrysia cabaj,  

ty jesteś jakaś bratnia moja dusza, Wieśniak - jak napiszesz, to jest tak, jakbym to już wcześniej czuła podświadomie

report |

Wieśniak M,  

I ja się cieszę że mogę Cię poczytywać.Często zaglądam do Twojego tomiku- i nie są to słowa grzecznościowe:)))

report |

gabrysia cabaj,  

ten tekst jest współczesnym dużym wierszem - pozdrawiam Cię*

report |

Wieśniak M,  

:))) Gabrysiu :)) i ja Ciebie pozdrawiam :)

report |

Jaro,  

Mądre:) Miłego dnia Wiesiu:)

report |

Wieśniak M,  

Dzięki Jaro :)) wzajemnie Miłego :)

report |

Emma B.,  

jakbyś walnął kropę nad i :)

report |

Wieśniak M,  

Hmm, Tego jeszcze nie wiadomo:) dzięuję Emmo :)

report |

deRuda,  

muszę pomyśleć, a to nie takie proste, bo staram się oszczędzać moje zwoje ;)) dobrego Wiesiu :)

report |

Wieśniak M,  

Oszczędzaj deruda :)))- jesteś skarbem narodowych :)

report |

deRuda,  

haha :D oszywiście, ot zaszaleję sobie i nawet cosik napiszę, ale to wieczorem :)

report |

Wieśniak M,  

:)))- napisz, napisz- a jeszcze lepiej narysuj;)))

report |

deRuda,  

zamyśliłam się i o! a wszystko Twoja wina ;P

report |

Wieśniak M,  

o masz:)))- właśnie wracam spod zamyślenia gdzie napisałem że w/g mnie to przestrach;)))

report |

deRuda,  

haha a widzisz, tak to jest jak sie człowiek zamyśli ;)

report |

Jerzy Woliński,  

na taki Tydzień słowa warte przeczytania i pouczjące:)

report |

Wieśniak M,  

Dziękuję Jerzy za czytanie:))- pozdrawiam serdecznie:))

report |

M.S.,  

"... kilkoma bezrobotnymi kapłanami" Ciekawe Wieśku, ciekawe :)

report |

Wieśniak M,  

fajnie że zaciekawiła:)- a co Ty o tym muślisz?:)))

report |

M.S.,  

Nie znam żadnego bezrobotnego - wszyscy mają pracę :)

report |

M.S.,  

... a znam wielu, wielu :)

report |

Wieśniak M,  

coraz ich więcej Misho, i to z różnych stron. Internet skłania do samowystarczalności:))- choć bezpośredni kontakt ma swoją aurę i jej nie zastąpią piksele:)))

report |

M.S.,  

Tu masz rację, nie zastąpią. Mam nadzieję, że nie tylko to będzie niezastąpione :) Choć piksele, jak mówisz, wdzierają się drzwiami i oknami w nasze życie.

report |

Wieśniak M,  

tak, nie dajmy się wypchnąć do internetu:)))

report |

M.S.,  

My jak my, ale nasze pociechy mogą już zostać wchłonięte przez internet...

report |

Wieśniak M,  

z jednej strony szkoda mi ich, z drugiej trochę zazdroszczę:))

report |

M.S.,  

Oj lepiej nie zazdrościć :-)

report |

Wieśniak M,  

no trochę zazdroszczęntych możliwości co przed nimi, a trochę nie zazdroszczę tego że już nie widzą zielonej trawy i chmur:)))

report |

M.S.,  

Pamiętaj mój drogi, że każdy wiek ma swoje prawa. Nasi rodzice to przecież technologiczne lata świetlne od nas :-)

report |

Wieśniak M,  

a i wojny do tego w pamięci... i głód i poszanowanie chleba czego już swoim nijak zaszczepić ńie potrafię:(

report |

M.S.,  

Sam widzisz, ech życie :-)

report |

Wieśniak M,  

widzę, na szczęście wzrok odmawia mi posłuszeństwa i nie trafiam nawet w odpowiednie klawisze na klawiaturę, więc jest szansa;))))- dzięki Misho i dobranoc:)))

report |

Veronica chamaedrys L,  

...no i rozpoczął Wieś, Wielki Poniedziałek...lektura na cały Wielki Tydzień, a może i Święta...)))

report |

Wieśniak M,  

ee, bez przesady , kilka linijek tekstu raptem:)))

report |

Veronica chamaedrys L,  

...ale jescze międzywiersze...:)

report |

Wieśniak M,  

:))- no tak :)))- cieszę się zatem że zostanie na dłuższą chwilę:))

report |

jeśli tylko,  

ciekawe, pomyślę sobie, jak się ciut przegrzeję, to przy tej temperaturze nie będzie wcale takie złe ;))

report |

Wieśniak M,  

:)))- działa rozgrzewająco?:)))

report |

ApisTaur,  

Tyś filozof jest Wieśniaku/ ja tak niestety nie umiem/ za dużo mam braków //:))

report |

Wieśniak M,  

:))- Skromność Apisie należy do cnot "ślicznych" / wszak mógłbyś do tekstu dopisać podkład muzyczny:)))

report |

ApisTaur,  

Tak/ to bym mógł/ przywracasz wiarę //:)

report |

Wieśniak M,  

:)))- dzięki za dobre słowo:)))

report |

.,  

hmm, i tak, i nie. internet może być porównywany z oceanem wiedzy, ale tylko jeśli chodzi o pole powierzchni:) co do głębi, wolałabym jednak zaufać kapłanom;)// inna sprawa, że nie każdą jaskinię trzeba eksplorować dogłębnie, czasem internet wystarczy;))// o ile dobrze zrozumiałam, o co chodzi w tekście, bo ( i tu uwaga!- (prawie) merytoryczna;)) piszesz tak, jak ja rozwiązuję zadania matematyczne- część jest na kartce, ale większość w głowie:)))

report |

Wieśniak M,  

o!- ta ostatnia uwaga wbiła mnie trochę w fotel:))- bo...możesz mieć rację. Dokonuje sporo skrótów myślowych, wychodząc z założenia że nie wszystko trzeba pisać by myśl była zrozumiała. Być morze powstaje chaos, trudno mi się obiektywnie odnieść. Dlatego twoja uwaga jest cenna- dziękuję kamajko:))

report |

.,  

Hehe, nawet po z górą dziesięciu latach fajnie podzielić się z kimś ciężarem uwag, jakie się dostawało na klasówkach;) a tak poważnie- zależy, czego oczekujesz:) osobiście lubię, gdy nie wszystko jest podane na tacy- wtedy każdy z czytaczy wybiera coś dla siebie (jak w plamach Rorschacha, wiesz:))- i okazuje się, że kilka słów może prowadzić w różne przestrzenie- zależnie od tego, kto czyta, w jakim jest nastroju, itd itp. ale gdy chcesz już coś konkretnego przekazać, i zależy Ci, żeby być dobrze zrozumianym, to wtedy warto postarać się o przejrzystość. Zresztą, nie wydaje mi się, żeby Twoje teksty były jakoś bardzo chaotyczne- ale chwilę trzeba się zastanowić. Pozdrawiam serdecznie:)

report |

.,  

P.s.: Mam nadzieję, że się nie gniewasz:)

report |

Wieśniak M,  

:))- może dlatego poszedłem raczej w jeszcze bardziej skrystalizowane formy. W prozie stosuję niestety ten sam nawyk. Właściwie sam lubię opowiści po których można błądzić w rożnych kierunkach. Gdzie rola narratora sprowadza się do pokazania sceny i rekwizytow a cała reszta to nasza radosna lub mniej radosna projekcja. Ten tekst ma swoje mankamenty, teraz to widzę. Jest jak zapiski w brudnopisie z których można zbudować większy tekst. Gdybym był bardziej pracowity( co wielokrotnie było już i tu i w realu wypominane) z pewnością zastanowiłbym się nad dopracowaniem myśli. Lecz w sprawie tego wpisu proces myślowy już się zakończył. W pewnym sensie już mnie nie pociągnie dalej bez dodatkowych impulsów. Może za rok dwa nawet nie będę pamiętał inspiracji zastanawiając się co też autorem kierowało;)))- dzięki raz jeszcze:))

report |

Wieśniak M,  

ps. Za co miałbym się gniewać?:))- jestem wdzięczny:))

report |

.,  

Mankamenty swoje ma, ale też bez przesady. Piszesz Waść lekko i z humorem:)). Dobra, zmykam. Może i konstruktywna krytyka ma sens, ale mnie osobiście głupio występować w roli eksperta, którym się w tej materii nie czuję. Co niniejszym sprawdziłam na własnej skórze:).

report |

Wieśniak M,  

Istotny jest odbiór czytelnika, bo staram się pisać przystępnie( choć czasem podstępnie);)) A że czasem odlatuję, to takie uwagi są dla mnie pożyteczne:)))

report |

LUCJA,  

dlaczego podpięliście się w dialogu z Hosanną pod mój utworek "dla Filipka"?

report |

Wieśniak M,  

rozmowa dotyczyła komentarza Łucjo ale nie powinna tam pod utworem zostać- przepraszam za zamieszanie- pozdrawiam:)

report |

deRuda,  

jedni kapłani bezrobotni, inni bezbronni, mam wrażenie, że myślenie we wnętrzu ziemi/jaskini skutkuje niechęcią do dalszego myślenia, wiesz takie trochę wiem, ze nic nie wiem, wyjście z jaskini poprzez dodatkowe bodźce, rozległość przestrzeni rozbija myślenie na poszczególne rzeczy, obrazy, sytuacje... to pozwala nam funkcjonować, ani to lepsze, ani gorsze - inne. internet dla mnie ze swoimi różnymi miejscami, to jak polany w lesie, lub skupiska ławek w mieście, to trochę zastąpienie dawnych plotek, pogaduszek, wymiany umiejętności, wiedzy z dawnych spotkań "przed domem" czy darciu pierza... Poruszyłes bardzo rozległy temat, trudny do uchwycenia i skomentowania, bo ma wiele wątków :)) pozdrawiam Wiesiu :)

report |

Wieśniak M,  

Wiesz dziękuję Ci derudko za refleksje. Wątków jest wiele dlatego że nie chciałem zawężać tego tekstu do określonej sytuacji, a zwrócić uwagę na zjawisko w ujęciu szerszym, że tak powiem globalnym. Wydzwięk mógł stracić na wyrazistości. Zyskał natomiast w wymiarze szerszym. Co zgodne jest z moim postrzeganiem świata, nie przez pryzmat pojedyńczych zmagań człowieka, a jako procesy w które jest zaplątany. Wciąż jednak znajdują się osoby dotknięte do żywego takim posaniem. Trudno. Zaczynam się przyzwyczajać do miana "persona non grata" pod nikami . Pozdrawiam :)) i moc serdeczności:)

report |

deRuda,  

ja w każdym razie patrzyłam i czytałam ten tekst jako ogólne spojrzenie na świat i taki jest też mój komentarz :)) ogólny, jak mi coś jeszcze przyjdzie do głowy to napiszę :)

report |

Wieśniak M,  

I dobrze derudko :))zostawię go w takim razie na wierzchu i dziękuję za podpięcie :)))

report |

issa,  

"Zaczynam się przyzwyczajać do miana "persona non grata" pod nikami". Zatem, może wreszcie jest prawdziwa herbaciarnia, zamiast sprawiania wrażenia herbaciarni :) Dobrego, Wieśniak

report |

Wieśniak M,  

To bardzo być może into:)), w końcu prędzej czy póżniej kelner przynosi rachunek ;)- Dobrego i Tobie :))

report |

LadyC,  

Trochę interpunkcja szwankuje. Ech ... polski język stale nastręcza kłopotów. Ale tekst ciekawy.

report |

Wieśniak M,  

Tak, racja, nawet zdjąłem go do poprawki, ( ciągły brak czasu), lecz zostawiłem czekając na ważny komentarz, i dla podpięcia :)- dzięki LadyC:)

report |

zuzanna809,  

Wieśku - gratuluję świątecznie!:):)

report |

Wieśniak M,  

Dziękuję Zuzanno i wzajemnie :)))

report |



other diaries from: 08-03-2018 , 20-12-2017 , 18-12-2017 , 13-12-2017 , 08-12-2017 , 07-11-2017 , 04-09-2017 , 07-08-2017 , 24-07-2017 , 20-07-2017 , 23-06-2017 , 31-05-2017 , 13-04-2017 , 26-03-2017 , 03-09-2016 , 02-08-2016 , 24-06-2016 , 01-03-2016 , 13-10-2015 , 28-09-2015 , 25-09-2015 , 12-06-2015 , 26-05-2015 , 12-03-2015 , 19-02-2015 , 13-02-2015 , 09-02-2015 , 13-01-2015 , 23-12-2014 , 16-12-2014 , 14-11-2014 , 12-11-2014 , 06-10-2014 , 01-10-2014 , 25-09-2014 , 23-09-2014 , 21-09-2014 , 18-09-2014 , 17-09-2014 , 15-09-2014 , 11-09-2014 , 02-09-2014 , 30-08-2014 , 26-08-2014 , 22-08-2014 , 25-03-2014 , 14-03-2014 , 23-02-2014 , 19-02-2014 , 12-02-2014 , 11-02-2014 , 10-02-2014 , 17-01-2014 , 14-01-2014 , 30-12-2013 , 16-12-2013 , 19-11-2013 , 18-11-2013 , 09-11-2013 , 01-11-2013 , 31-10-2013 , 25-10-2013 , 24-10-2013 , 20-10-2013 , 18-10-2013 , 16-10-2013 , 15-10-2013 , 15-10-2013 , 15-10-2013 , 13-10-2013 , 12-10-2013 , 09-10-2013 , 09-10-2013 , 08-10-2013 , 06-10-2013 , 03-10-2013 , 02-10-2013 , 30-09-2013 , 26-09-2013 , 25-09-2013 , 23-09-2013 , 19-09-2013 , 18-09-2013 , 11-09-2013 , 10-09-2013 , 06-09-2013 , 05-09-2013 , 01-09-2013 , 31-08-2013 , 30-08-2013 , 30-08-2013 , 28-08-2013 , 27-08-2013 , 20-08-2013 , 18-08-2013 , 16-08-2013 , 13-08-2013 , 01-08-2013 , 01-08-2013 , 30-07-2013 , 19-07-2013 , 30-06-2013 , 27-06-2013 , 24-06-2013 , 19-06-2013 , 16-06-2013 , 04-06-2013 , 01-06-2013 , 31-05-2013 , 25-05-2013 , 15-05-2013 , 14-05-2013 , 06-05-2013 , 01-05-2013 , 18-04-2013 , 17-04-2013 , 15-04-2013 , 14-04-2013 , 11-04-2013 , 07-04-2013 , 03-04-2013 , 31-03-2013 , 30-03-2013 , 26-03-2013 , 25-03-2013 , 24-03-2013 , 18-03-2013 , 15-03-2013 , 11-03-2013 , 09-03-2013 , 07-03-2013 , 13-02-2013 , 27-02-2013 , 24-02-2013 , 20-02-2013 , 14-02-2013 , 12-02-2013 , 11-02-2013 , 10-02-2013 , 08-02-2013 , 07-02-2013 , 06-02-2012 , 05-02-2013 , 03-02-2013 , 01-02-2013 , 29-01-2013 , 24-01-2013 , 23-01-2013 , 17-01-2013 , 13-01-2013 ,

Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1