10 listopada 2014

10 listopada 2014, poniedziałek ( powieści Zygmunta Miłoszewskiego )

Najpierw przeczytałam "Gniew" . To nie tylko wątki kryminalne, to także problem przemocy domowej, co dzieje się z ofiarą, jak reagujemy na przemoc, kiedy stykamy się z nią "po sąsiedzku". Byłam pod wrażeniem, jak dobrze do tego tematu przygotowany był autor. Zastanowiło mnie jednak, dlaczego w rozwiązaniu pominięty jest element doświadczenia medycznego u sprawcy (kropla dziegciu).
Z rozpędu wzięłam się za "Uwikłanie". Wątek trochę jak u Agaty Christie, ale rozbudowane tło polityczne. Lokacja w Warszawie, z opisami, które poruszyły mnie, żyjącą od 26 lat na obczyźnie. I nagle akcja przenosi się na chwilę do domu na małej uliczce Młota. Przeżyłam wstrząs. Jest tam tylko jeden dom, blok, w którym mieszkałam przez pierwsze prawie dwadzieścia lat mojego życia. Szacki jedzie tą samą, klekoczącą, starą windą. Przeniosłam się w czasie w sposób doskonały. Ale kiedy skończyłam czytać, znowu coś nie dawało mi spokoju: skąd Kasia dowiedziała się tego złego o ojcu?
Trudno napisać powieść, w której nic nie zgrzyta. A wydawało mi się do tej pory, że akurat przy pisaniu powieści kryminalnych musi być łatwiej ze względu na ciągłe kontrolowanie ich logiki.


liczba komentarzy: 10 | punkty: 4 |  więcej 

alt art,  

dzisiaj o ósmej trzydzieści z nieznanych powodów wziąłem do ręki pierwszy tom prób montaigne'a w tłumaczeniu boya; a w nim zakładką karta hotelowa z jedenastego listopada 1983; hotel europejski w warszawie, pokój 358; w warszawie numery telefonów były sześciocyfrowe..

zgłoś |

Jola Rawska (lilly),  

Zagadka. Próby wzięłam do ręki dzięki Szymborskiej. Zaowocowały wierszykiem: Ceremonia spotkania królów stoję w deszczu w głębi czaszki huczą słowa że nie teraz pora na nas na spotkania księżyc uciekł w głębię nieba za chmurami ciemno wokół noc ponura mnie osłania ty nie przyjdziesz wiem to przecież już od dawna bo odległość inni ludzie i chłód ciała by o śmierci i miłości znów rozmawiać trzeba wiedzieć kto ważniejszy ten się wzbrania więc czekamy już od wieków tak na siebie w ceremoniach zaplątani i w nadziejach gdzie ty jesteś nie wiem jeszcze a co gorsza może całkiem zapomniałeś o istnieniu „Jest to, powiadają, pospolity obyczaj przy spotkaniu takich władców, aby najznakomitszy był przed innymi w umówionym miejscu, ba, nawet przed tym, u którego zjazd się odbywa; a to dlatego, aby ten pozór świadczył, że to mniejsi odwiedzają większego i starają się o jego łaskę, nie zaś on ich.” Michel de Montaigne, „Próby”, Księga pierwsza, „Ceremonia spotkania się królów”

zgłoś |

alt art,  

jeżeli napiszę, że własnie ten fragment prób przeczytałem wczoraj rano, to nie zabrzmi zbyt wiarygodnie; dodam, że nie miałem ani zamiaru ni czasu na lekturę..

zgłoś |

Jola Rawska (lilly),  

Dodałam ten wierszyk do poezji, bo jednak w takim formacie wygląda beznadziejnie.

zgłoś |

Jola Rawska (lilly),  

alt art, tak, tak, najpierw te hotelowe numery, a potem ten sam fragment. "Prób" - czyżbyś chciał pisać powieść kryminalną? Tam wszystko ze wszystkim się łączy (albo powinno).

zgłoś |

alt art,  

nie będzie powieści kryminalnej, szatniarzowi resortu kultury nie uchodzi..

zgłoś |

Jola Rawska (lilly),  

Toż pisać każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej :)

zgłoś |

alt art,  

szatniarzowi resortu kultury nie wolno zejść poniżej poziomu dzisiejszej lasagne bolognese..

zgłoś |

Jola Rawska (lilly),  

Porozmawiajmy o wolności. Wolno, nie wolno... Mnie jest przyjemniej nie używać tych słów.

zgłoś |

alt art,  

jeżeli chodzi o wolność tom agnostyk..

zgłoś |



pozostałe dzienniki: 17-11-2014 , 10-11-2014 ,

Regulamin | Polityka prywatności | Kontakt

Copyright © 2010 truml.com, korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.


kontakt z redakcją






Zgłoś nadużycie

W pierwszej kolejności proszę rozważyć możliwość zablokowania konkretnego użytkownika za pomocą ikony ,
szczególnie w przypadku subiektywnej oceny sytuacji. Blokada dotyczyć będzie jedynie komentarzy pod własnymi pracami.
Globalne zgłoszenie uwzględniane będzie jedynie w przypadku oczywistego naruszenia regulaminu lub prawa,
o czym będzie decydowała administracja, bez konieczności informowania o swojej decyzji.

Opcja dostępna tylko dla użytkowników zalogowanych. zarejestruj się

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1