Prose

Arsis
PROFILE About me Poetry (269) Prose (122)


11 november 2021

Archipelagi wschodzących słońc cz. 6

- 16. 03. 1956 (Atomic! LXVIII: Semipałatyńsk ― Joe-21) -

Zimny wiatr kłuje policzki… Oczy łzawią od drobnych, zmrożonych kropel… Samotny dom na szaro-zielonym stepie. Popękane ściany, odpadający tynk… Świecąca obskurnym światłem zakurzona żarówka… Szary świt… Leżący na podłodze martwy od dawna ojciec ma wykrzywioną grymasem bólu twarz… Kapiące z kranu krople spadają do pokrytego rdzawymi smugami zlewozmywaka… Tykanie ściennego zegara… Gong… Gong… Gong… 14 kiloton rozrywa niebo… Zdmuchuje rozsypujące truchło zapomnianego życia…

- 25. 03. 1956 (Atomic! LXIX: Semipałatyńsk ― Joe-22) -

5,5 kilotony. Ledwie ukłucie… NIC…

- 24. 08. 1956 (Atomic! LXX: Semipałatyńsk ― Joe-23) -

Księżycowa noc… Srebrna tarcza rozświetla pustkę… Cisza… Cisza… Cisza… Kobiecy głos śpiewa kołysankę… Pustka… Noc… Ciepły sierpniowy wiatr… Czas zapętla się i dziwnie skręca, niczym spirala DNA… Głos nasila się… Słabnie… Zanika… Zamienia się w lamet… Horyzont staje się oślepiającym blaskiem, śmiercią…

- 30. 08. 1956 (Atomic! LXXI: Semipałatyńsk ― Joe-24) -

Huk samolotu przenika szare, zachmurzone niebo… Po chwili ginie wszelkie świadectwo dźwięku… Jedynie piskliwy w uszach szum, jedynie szmer buzującej w żyłach krwi… Trawa jest wilgotna po niedawnym deszczu, wydaje woń zleżałego wina… Nasila się w skroniach pulsujący ból… Nasila się… Nasila… ― Błysk! ― Stąpająca po ziemi śmierć ma koronę ze stu miliardów słońc…

- 02. 09. 1956 (Atomic! LXXII: Semipałatyńsk ― Joe-25) -

To nic. To tylko śmierć…

- 10. 09. 1956 (Atomic! LXXIII: Semipałatynsk ― Joe-26) -

Tykający zegar… Martwy ojciec… Jewgienijo… Jewgienijo… Wiatr szarpie firankami… Jedynie szarość… Szum… Szmer… Pisk… Przewrócony stół, przewrócone krzesło… Ćma uderza skrzydłami o płomień żarówki… Ciężkie kroki nadciągającej śmierci wybija gong wiszącego zegara…

- 17. 11. 1956 (Atomic! LXXIV: Semipałatyńsk ― Joe-27) -

Zjednoczyłem się z przeogromnie jaskrawym blaskiem, mamo… Przepadłem w otchłani królestwa śmierci...

- 14. 12. 1956 (Atomic! LXXV: Semipałatyńsk ― Joe-28) -

Śnieg skrzypi pod nogami. Lśni w świetle księżyca… Gwiazdy… Gwiazdy… Gwiazdy… Noc… Przeogromna noc, królestwo pustki i mroku… Dojmujący smutek melancholii… Jestem sam na sam ze śmiercią…

***

Joe-21 – nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 16 marca 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek jądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-21, 14 kiloton, test naziemny.

Joe-22 – nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 25 marca 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek jądrowy o kryptonimie: w kodzie alianckim: Joe-22, 5.5 kilotony, test naziemny.

Joe-23 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 24 sierpnia 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek jądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-23, 27 kiloton, zrzut z bombowca Tu-16.

Joe-24 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 30 marca 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek termojądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-24, 900 kiloton, zrzut z bombowa Tu-16.

Joe-25 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 2 września 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek jądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-25, 51 kiloton, zrzut z bombowca Tu-16.

Joe-26 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 10 sierpnia 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek jądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-26, 38 kiloton, zrzut z bombowca z Tu-16.

Joe-27 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki, 17 września 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek termojądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-27, 900 kiloton, zrzut z bombowca Tu-16.

Joe-28 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki, 14 grudnia 1956 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której zdetonowano ładunek termojądrowy o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-28, 40 kiloton, zrzut z bombowca Tu-16.

- 04. 05. 1956 (Atomic! LXXVI: Eniwetok ― Redwing) -

Chciałoby się zaśpiewać, Viva, Las Vegas! Nie, raczej należy zaśpiewać, Viva, Eniwetok! Operacja Redwing, to kolejny, generalski pomysł. 40-kilotonowy Lacrosse, uruchamia nową, testową maszynerię. Fale oceanu szturmują brzeg… Zsuwa się w odmęt pomarańczowa tarcza słońca… Błysk! Nagły huk! Uderzenie wiatru…

- 20. 05. 1956 (Atomic! LXXVII: Eniwetok ― Redwing) -

Cherokee, przyćmiewa zdecydowanie wschodzące słońce nad atolem Bikini z siłą 3,8 megatony, wybijając podwodny krater o średnicy 900 metrów i głębokości 10-ciu. Ale efekt militarny nie zadowala wojskowych. Trzeba koniecznie dołożyć do pieca! Czerwona chmura wznosi się do stratosfery… Spopiela wszystko… Zagotowuje wody laguny…

- 27. 05. 1956 (Atomic! LXXVIII: Eniwetok ― Redwing) -

Bikini, ach, Bikini! Jakie piękne są wschody i zachody słońca nad tym pięknym, zrytym kraterami atolem! Jaskrawy blask świdruje źrenice, mimo że są zakryte dłońmi. Na przeciwległym skraju laguny wznosi się wolno do nieba termojądrowe monstrum Zuni, z siłą 3,5 megatony.

- 30. 05. 1956 (Atomic! LXXIX: Eniwetok ― Redwing) -

Palmy ulegają huraganowi, łamią się, spalają… Toną w potwornym blasku…

- 06. 06. 1956 (Atomic! LXXX: Eniwetok ― Redwing) -

Wschód słońca na Eniwetok jest, zaiste, przepiękny…

- 11. 06. 1956 (Atomic! LXXXI: Eniwetok ― Redwing) -

Eniwetk, ach, Eniwetok, spopielony, sponiewierany… Unicestwiony…

- 11. 06. 1956 (Atomic! LXXXII: Bikini ― Redwing) -

Coś się dzieje na barce, którą zakotwiczono pośrodku atolu Bikini! To eksploduje umieszczony na niej Flathead, z siłą 365 kiloton. Gotują się wody laguny. Będą jeszcze gorące przez długi czas.

- 13. 06 1956 (Atomic! LXXXIII: Eniwetok ― Redwing) -

To tylko ukłucie śmierci… To tylko nic…

- 16. 06. 1956 (Atomic! LXXXIV: Eniwetok ― Redwing) -

To nic, mamo… To tylko śmierć…

- 21. 06. 1956 (Atomic! LXXXV: Eniwetok ― Redwing) -

Noc jaskrawieje… Unicestwia sny… Zabija marzenia…

- 25. 06. 1956 (Atomic! LXXXVI: Bikini ― Redwing) -

Kolejny grzyb wyłania się z oceanu niedaleko atolu Bikini (w ramach amerykańskiej operacji Redwing) Poświęcono, którąś z kolei barkę. Nuklearne monstrum ma tym razem 1,1 megatony. Jeden z generałów nadał mu imię – Dakota.

- 02. 07. 1956 (Atomic! LXXXVII: Eniwetok ― Redwing) -

Któryś z naukowców popełnił błąd w obliczeniach, dlatego eksplodujący na Eniwetok, Mohawk, ma moc 360 kiloton. Tylko 360 kiloton.

- 08. 07. 1956 (Atomic! LXXXVIII: Eniwetok ― Redwing) -

Mieszkańcy wysp oddalonych o 200 kilometrów od atolu Eniwetok – wybiegają z drewnianych chat i obserwują wschodzące powoli słońce. Właśnie zdetonowano eksperymentalny ładunek o nazwie Apache, który ma moc 1,9 megatony. Nastąpi wkrótce epidemia katarakty. Epidemia śmierci.

- 10. 07. 1956 (Atomic! LXXXIX: Eniwetok ― Redwing) -

Obserwatorzy ze statku badawczego, którzy stoją na jego pokładzie, trzymają się kurczowo relingu. Czują na twarzach żar, jakby ten wydobywał się z rozgrzanego do czerwoności pieca. Rosnąca wolno kula ognia i plazmy oddalona jest od nich o 100 kilometrów. W pobliżu Bikini zdetonowano na barce ładunek Navajo. Jego moc, to 4,5 megatony.

- 20. 07. 1956 (Atomic! XC: Eniwetok ― Redwing) -

Fale Pacyfiku uderzają delikatnie o kamienisty brzeg. Przywiązana do drewnianego pala łódka kołysze się lekko. Rybak rozplątuje sieć. Wybiera z niej wodorosty i muszle, przygotowując ją do porannego połowu. Nadciągający znad oceanu chłodny powiew jest niebywale rześki. Za chwilę wstanie słońce. Niebo powoli błękitnieje, a resztki chmur zsuwają się za widnokres, które niespodziewanie jaśnieją na krawędziach od jaskrawego blasku. 400 kilometrów dalej dokonano próbnej detonacji termonuklearnego ładunku Tewa, o mocy 5 megaton. Znowu zagotowały się wody wokół atolu Bikini. Zapłonęło nad nim niebo i nie tylko nad nim.

- 21. 07. 1956 (Atomic! XCI: Eniwetok ― Redwing) -

Nuklearna maszyneria nie zwalnia tempa. Jeszcze nie wystygły wody atolu po poprzedniej eksplozji, a już wyrasta kolejny atomowy grzyb. Tym razem pnie się wolno do nieba Huron, z siłą 250 kiloton.

***

Redwing (pol. Czerwone skrzydło) – nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Stany Zjednoczone na Pacific Proving Grounds w 1956 roku, podczas której przeprowadzono 16 prób nuklearnych dużej mocy o kryptonimach: Lacrosse, 40 kiloton, test naziemny (4 maja) Cherokee, 3,8 megatony, zrzut z bombowca Boeing B-47 Stratojet (20 maja) Zuni, 3,5 megatony, test naziemny (27 maja) Erie, 15 kilotony, detonacja na trzydziestometrowej wieży (30 maja) Seminole, 14 kilotony, test naziemny (6 czerwca) Blackfoot, 8 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (11 czerwca) Flathead, 365 kiloton, barka (11 czerwca) Kickapoo, 1,5 kilotony, detonacja na trzydziestometrowej wieży (13 czerwca) Osage, 1,7 kilotony, zrzut z bombowca Boeing B-47 Stratojet (16 czerwca) Inca, 15 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (21 czerwca) Dakota, 1 megatona, detonacja na zacumowanej na lagunie barce (25 czerwca) Mohawk, 360 kiloton, detonacja na dziewięćdziesięciometrowej wieży (2 lipca) Apache, 2 megatony, detonacja na zacumowane na atolu barce (8 czerwca) Navajo, 4,5 megatony, detonacja na zacumowanej na atolu barce (10 lipca) Tewa, 5 megaton, detonacja na zacumowane nas atolu barce (20 lipca) Huron, 250 kiloton, detonacja na zacumowanej na atolu barce (21 lipca)

- 16. 05. 1956 (Atomic! XCII: Monte Bello Islands ― Mosaic) -

W międzyczasie wtrącają swoje trzy grosze Brytyjczycy. Na wyspie Alpha w archipelagu Montebello, testują swoje nowe ładunki w ramach operacji Mosaic. Pierwszy z nich, o kryptonimie G1, ma moc 15 kiloton. Kolejni Aborygeni tracą wzrok.

- 19. 06. 1956 (Atomic! XCIII: Monte Bello Islands ― Mosaic) -

Drugi z testowanych ładunków G2, o mocy 98 kiloton, eksploduje na sąsiedniej wyspie Trimouille. Krater powybuchowy zostanie potem zalany wodami oceanu, tworząc coś na kształt jeziora. Nuklearnego jeziora.

***

Mosaic - nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Wielką Brytanię na Archipelagu Monte Bello Islands w 1956 roku, podczas której przeprowadzono dwie próby nuklearne o kryptonimach: G 1, 15 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (16 maja) G 2, 98 kiloton (19 czerwca)

(Włodzimierz Zastawniak, marzec 2016 - czerwiec 2018)

***

https://www.youtube.com/watch?v=gImMEKHzGvo



other prose: VIII: Jeszcze jeden powrót do Metlino, Korowód, Zejście, Wskrzesiciele pamięci, Słońce w otchłani, Odlot, Przybycie, Echo czasu, Projekcja snu, Już bez ciebie, Katabasis, Parasomnia III: Atak, Duchy na magnetycznej taśmie, Specyficzne doświadczanie nienormalnej znaczeniowości, Tęsknota, Immersja III, Tom Of Finland, W ramionach nicości, Corpus delicti, Z serii Okruchy: Ukrzyżowanie, Wybacz. Ale, kto ma wybaczyć?, Porzucony, Wyznanie bez nadziei, Parasomnia II: Obecność, Metro noir, Memento z niebanalnym tryptykiem, Kobieta w gęstej czerni włosów, Pusterium, Parasomnia, Odległe echo miłości, Czarne pióra, Szepty, Okruchy, Aloise, Misterium, Ohyda, To coś wstrząsa swym drżeniem, Ta pustka jest podobna do pustki we wszechświecie, Gdzieś w głębi męczącego snu, Negatyw II, Odpływ, Tańczące okna. Plątanina rur, To jest miejsce, w którym znikam, Insomnia, Pod deszczowym, nagle zniżonym niebem, Podróż do wieczności, Śmierć mnie przemieniła, Jestem coraz bliżej, Próba przekazu, Obecność II, Powracające echo, Wspomnienia są jak odległe opuszczone pokoje, Błądzę daremnie, Katabasis eis antron, Nuclear, Mothership calls, Nic. Eigengrau, Bezpowrotnie, Obecność, Pomiędzy, Drżę, Słyszę…, Reminiscencje, Na zawsze, Wracam, Iluminacja, Kim jesteś?, W uścisku śmierci, Saudade, Skolopendra, Milczenie, Dziwne zdarzenia w hotelowej restauracji, Samotność umierania, Resztki, Pamięć, Immersja II, Projekcja snu II, Immersja, Projekcja snu, Przenikanie, Nuklearna równina. Samotny dom, O zmierzchu, Miasto: impresja V, Nadieżda, Już tylko nic, Śmierć, która przerwała samotność, Jestem jednym z miliardów, odparł Bóg, Manekiny z Survival Town, Poligon, Miasto: impresja IV, Miasto: impresja III, Miasto: impresja II, Miasto: impresja I, Archipelagi wschodzących słońc cz. 7, Archipelagi wschodzących słońc cz. 6, Archipelagi wschodzących słońc cz. 5, Archipelagi wschodzących słońc cz. 4, Archipelagi wschodzących słońc cz. 3, Archipelagi wschodzących słońc cz. 2, Archipelagi wschodzących słońc cz. 1, Pacyfik: sen wiekuisty, Heksaptyk chłopski, Nadaremność, Radioactive zone III: Oziorsk, Radioactive zone II: Karaczaj, Radioactive zone: Muslimowo, Abandoned place VII: Gdzieś tam, daleko w tajdze, Abandoned place VI: Czas utracony, Abandoned place V: Moje miejsce, Abandoned place IV: Powrót do Metlino, Abandoned place III: Metlino, Abandoned place II, Abandoned place, Nowosybirsk: Jewgienija *, Krasnojarsk: nieśmiałe porywy miłości *, Chabarowsk: jesienny chłód *, Komsomolsk nad Amurem: deszczowy dzień *, Kok-Terek: sen zmierzchającego lata *, Pomiędzy piekłem a niebem, Odór, Brylantowe światło, Obiekt,

Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1