Prose

TeodorMaj
PROFILE About me Friends (2) Prose (8)


11 october 2016

LIST DO PRZYJACIÓŁKI

List ten otrzyma Pani jutro i mam prośbę do Pani: proszę odłożyć go do wieczora, do chwili naszych spotkań. To nie jest list, to słowa na głos, mówię je Pani, a nie piszę.
Jest pora na te słowa!
O niejedno w moich wierszach nieświadome, uprzedzone; tak bym chciał, abyś znała i rozumiała moje wiersze. Kiedy to się stanie?!
A więc proszę włożyć list z powrotem do koperty, uwagę swą – z powrotem – w Dogmat. Dzień – pora rzymskich praw, noc – rajskich. (Każda udana gra słów – głęboka prawda!)
I oto w chwili rajskich praw, a może ziemskich... (Co – być może – nie mniej...) Tylko piekła nie trzeba, gdzie wszystko się spala.
 
_____
 
Ukochana Przyjaciółko,
 
Odczytuję na nowo dzisiejszą noc i nanoszę na nią następujące poprawki. Początek, a nie koniec (jedynie, gdzie koniec powinien być!), nigdy nie koniec, lecz zawsze początek – oto cała dokładna prawda o moich minionych dniach i latach, i myślę, jedyne rozwiązanie mojej wzmożonej samotności w miłości.
Przecież i muzykę słuchając (a tu ogromna odpowiedzialność!) oczekujesz zakończenia (pozwolenia) i nie otrzymując go – nudzisz się. (Nuda – cały Skriabin!*) Nie mogłem, muzykalny z założenia i być może w swoim planie bardziej muzykant niż poeta, nie nudzić się. Lecz dlaczego nigdy nie: „Poczekaj”. O, nigdy, prawie na końcu, za milimetr sekundy przed czymś – nigdy! Ani razu! Nie było lekko i to zupełnie nie było podobne do tego, o czym Pani mówiłem (nie fałsz, jakieś przytępienie dumy, od razu nie przyzwyczajasz się, proszę wybaczyć) – ale muszę powiedzieć – obcej, poprosić – zaufać albo nie, wolałem – zresztą i pierwszeństwa nie było: inna – obca, innej nic do mnie.
 
Niewiara? Duma? Wstyd?
 
Wszystko razem. Rzeczywiście, mało kochali. Rzeczywiście mało kochałem. Być może i dużo – ale nie tak. (Ja) Być może dużo, ale nie te. To najbardziej smutny obszar we mnie, zagadka, przed którą stoję, i jeżeli kiedykolwiek nie uważałem tego za cierpienie, to tylko dlatego, że w ogóle miłość uważałem za chorobę, w której cierpienie nie liczy się.
 
____
 
Proszę ocenić jeszcze taka dziwność: z przyjacielem widziałem wszystko, dlaczego więc po tym wlokłem się do kobiet, z którymi odczuwałem nieporównywalnie mniej? Prawdopodobnie głos natury, cicha nadzieja otrzymania tego wszystkiego i o wiele więcej! – od przyjaciółki – jakimś cudem, w którą nie wierzyłem – prawie nigdy nie spełniło się! Chciałem to osiągnąć, mimo wszystko, bez wiedzy, bez udziału drugiej, ostatecznie brakowało zaufania (Daj! Moja!), po prostu nie wprowadzałem drugiej w krąg swoich (tych) uczuć. Ale była tęsknota, było pragnienie – i czy nie ten niedosyt, pożądanie i nadzieja, czy one razem wzięte nie popchnęły mnie wtedy na dworcu do Pani? Tęsknota za spełnieniem. Nie znając najważniejszego – nie jestem człowiekiem!
Ale... odgrywali się żartem. To jest to, co przyzwyczaiłem się ukrywać nawet przed sobą. (Przy takim bogactwie – taka nędza! Lecz wówczas powiemy: to – nie liczy się, si peu de peine et tant de plaisir** – po prostu nie ma!) Stąd i charakter spotkań, łatwe rozstania i łatwe zapomnienie. W najgorszym razie traciłem tylko to, co można zabrać ze sobą: duszę drugiej – i zabierałem ją. Po prostu do nikogo nie należałem, byłem niczyj, nie zależałem od nikogo.
 
Piszę o tym Pani dlatego, że Pani nie postrzegała mnie, ani prościej, ani młodziej, ani beznamiętniej (to wszystko – jakość?!) – to jest bardziej złożone, aniżeli mówiłem Pani i ważniejsze dla mnie, niż sam dotychczas chciałem wiedzieć. Było to pragnienie, w którego zaspokojenie nie wierzyłem.
Z Panią jestem na początku drogi. Jest Pani lekarzem duszy, dlatego, że przede wszystkim u mnie – choroba duszy: szaleństwo dumy lub jak chce Pani to nazwać.
Pani zadaniem uczynić mnie mężczyzną i człowiekiem, dowartościowywać mnie. Teraz albo nigdy. Moja stawka bardzo wysoka.
Dopiero co napisałem list, a przecież dziś spotykamy się. W duszy wszystko przemęczone i poprzekręcane. Na moje barki spadło całe nowe niebo. (Jestem bezgranicznie w panią zapatrzony).
Kocha mnie Pani?
 
 
* Skriabin Aleksander – rosyjski kompozytor i pianista
•• tak mało trudności, a tak silnej rozkoszy




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1