26 march 2013

26 march 2013, tuesday ( Pomijając miotłę )

To komentarz do "sprzyjający czas", napisanego przez Issę. To powtórka, bo znalazł się on w podobnym kształcie pod dziennikiem Hossy z 23 marca 2013.


Pewnego dnia usłyszałam od małej dziewczynki
- Czy umie pani mnożyć od sześć ? Np. sześć razy osiem, to wsadza pani kciuk jednej ręki do buzi, a do drugiej też kciuk i jeszcze wskazujący, i środkowy. Rozumie pani, te cyfry, które zostają po odjęciu pięć. One, to dziesiątki. W jednej pani ma cztery palce, w drugiej tylko dwa, te poza buzią. I teraz 4x2=8 i jeszcze do tego dodać 40, bo każdy palec w buzi to dziesiątka. Czy teraz już wie pani, że 6x8 = 48 ?
- Tak, teraz już wiem. Dziękuję - odparłam z uśmiechem.
- To proszę pokazać ile to siedem razy siedem - nie dawała za wygraną.
Cóż, wsadziłam do ust po dwa palce z każdej ręki, by ucieszyć małą dziewczynkę. Zatem miałam w buzi cztery dziesiątki, poza nią po trzy widoczne palce, czyli 3x3= 9. Sumując, otrzymałam poprawny wynik, czyli 7x7 = 49. 
W dzieciństwie nie robiłam tego, gdy liczyłam od "sześć", nawet nie pamiętam, jak to to było z tabliczką mnożenia. Synom też nie polecałam, nie upierałam się przy matematyce, architekturze, choć radziłam. Poszli swoją drogą i chyba dobrze sobie radzą z mnożeniem od "sześć". Nie sprawdzam, ale metoda warta zapamiętania, jednak bez konieczności pchania palców do buzi, wystarczy je zgiąć.
Gwizdałam na dwóch palcach, ale teraz już mi nie wychodzi, zatem gwiżdżę na wiele rzeczy, ale w myślach.  Nie uczynię tego po przeczytaniu Twego tekstu Isso,  odkryłam, że "Nie kończąca się historia" Michaela Ende, to wspaniały prezent dla dziewczynki mnożącej na palcach od "sześć".


issa,  

:) ot, masz. mimo Twoich niepewności, jednak rozmawiamy od dawna, Joha ;) pozdrowienie agnieszańskie

report |

Joha,  

Masz rację, Isso, ale nie oparłam i dzielę się swą radością - Mam wspaniały prezent dla dziewczynki zaciekawionej światem, chłonącej wszystko, co napisane :) To bardzo ciekawe dziecko i mam nadzieję, że pozostanie taką, gdy dorośnie. Pozdrawiam serdecznie.

report |

deRuda,  

bardzo podobał mi się wtedy i podoba nadal Twój tekst Joha :) a Niekończąca się historia jest niezwykłą opowieścią :)

report |

Joha,  

Dorotko, zatem czytałaś u Hossy. Cieszę się niezmiernie :)

report |

deRuda,  

tak tak :) czytałam tam :)

report |

hossa,  

że też ja tego sposobu nie poznałam wtedy, kiedy powinnam była poznać:)

report |

Joha,  

Hosso, o tym samym pomyślałam :)

report |

Ania Ostrowska,  

a ja nie czytałam u Hossy, ale teraz ogromnie mi się podoba Twoja historia, zobaczyłam Was Obie, jak żywe :) Pozdrawiam

report |

Joha,  

Dziękuję, Aniu, to zapewne był komiczny widok :) Pozdrawiam.

report |

sisey,  

Joha, ukłony za taką rozmowę.

report |

Joha,  

Sisey, dziękuję, ale ukłony należą się małej dziewczynce:)

report |

jeśli tylko,  

też nie czytałam u Hossy, ale tu z przyjemnością :)

report |

Joha,  

Jeślinko, bardzo mi miło :)

report |

piórko,  

Sprytna Mała :)) Nie znam tabliczki mnożenia na palcach nawet gwizdać nie potrafię ;))

report |

Joha,  

Piórko, sprytna i pojętna, a ta metoda bardzo przydatna :)

report |

Jerzy Woliński,  

ciekawie w tej liczebnej zabawie:)

report |

Joha,  

Jurku, tak i ułatwia zapamiętanie :)

report |

bosonoga,  

Tak sugestywnie napisałaś, że wepchnęłam paluchy do buzi, by sprawdzić :))) Radosnych Świąt Joszko!

report |

Joha,  

Bosonóżko, naprawdę ? Dla zapamiętania tej metody warto :-))) Dziękuję i Tobie też życzę wiele radości !

report |

zuzanna809,  

dziękuję za instrukcję, Joszko!:):):)

report |

Joha,  

Zuziu, dziękuję, że przeczytałaś:*

report |

Jaga,  

czytam po raz pierwszy, bardzo ciekawie i obrazowo :)

report |

Joha,  

Jago, bardzo mi miło, cieszę się :)

report |

Emma B.,  

to przypomniało mi moje bardzo serio przekazywane algorytmy zapamiętywania numerów telefonicznych, które wspierały moją ulotną pamięć. jest coś pasjonującego w meandrach pamięci i eksplorowaniu

report |

Joha,  

Masz rację Emmo, zawsze zapamiętywałam przez skojarzenia. NP. w pokoju nr 329 mieszkała moja bardzo bliska koleżanka ze studiów. Można tak wymieniać, wymieniać :) Muli mi komputer albo Truml.

report |

Emma B.,  

u mnie też muli mimo nocy, ale to podobno ogólnoświatowe mulenie tak mówi WP.pl

report |

Joha,  

Teraz już dobrze :)

report |

alt art,  

to mówisz, że czterdzieści osiem..

report |

Joha,  

Alcie, tak piszę, mówię itp.. Dziękuję, że do mnie zajrzałeś :-)

report |

Veronica chamaedrys L,  

...i mnie dzieciaki nauczyły mnożenia na palcach...przez "dziewięć"...ale też nauczyły mnie czegoś więcej "uśmiechu"...a teraz ja dzielę się tym czego mnie nauczyły...uśmiecham się do Ciebie Joha...:)

report |

Joha,  

Veronico, to największy skarb, jaki można dostać od dzieci. Uśmiecham się do Ciebie i to z wielką radością :)

report |

Veronica chamaedrys L,  

...czuję, bo szczerego uśmiechu nie można nie poczuć...:)

report |

Joha,  

Na pewno :)))

report |

Sunli,  

:) Pozdrawiam

report |

Joha,  

Sunli, dziękuję za uśmiech :) Pozdrawiam.

report |

Jaro,  

Bardzo fajny wpis, często zastanawiam się jak pewne rzeczy , wydające się oczywistymi widza inni:)Miłego dnia:)

report |

Joha,  

Jaro, to miłe, że przeczytałeś :) Tak, takie rzeczy się zdarzają :) Miłego dnia :)

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1