29 march 2013

29 march 2013, friday ( Głos w ciszy )

...czyli niesłyszący i słabosłyszący w teatrze.

Do napisania tej notki sprowokowała mnie rozmowa z kolegą, który dopiero od niedawna wie, że jestem osobą słabosłyszącą i znalazł w mojej galerii zdjęcia ze studniówki. Na których nie siedzę przy stole czy prowadzę z kimś dialog, a wręcz odwrotnie. Tańczę. Na ile da się to ukazać na fotografii. Jednak ciekawość sprawiła, że zapytał, czy niesłyszący umieją tańczyć a jeśli tak, to jak "słyszą" muzykę? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w tym filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=18xBlG4OAgM

Dla ciekawych poniżej znajduje się także cały film z finału spektaklu "Eksperyment serca":
https://www.youtube.com/watch?v=CMl5qugd-O0

Jeśli ktoś ma jakieś pytania, chętnie odpowiem ze swojego punktu widzenia.


number of comments: 36 | rating: 13 |  more 

Joha,  

Moniko, jeszcze nie zdążyła obejrzeć całości, ale sądzę, że czujesz muzykę, znaczy się jej rytm. poprzez drgania. Czy mam racje ? Dobrze, gdy o tym piszesz, bo jednak trzeba nawzajem się bliżej poznać i zrozumieć. Tak, stajemy wobec tego problemu z bezradnością. mnie łatwiej, ale niesłyszącemu ! Życzę Ci radosnych, pełnych ciepła świąt :)

report |

Monika Joanna,  

Johanko, niekoniecznie masz rację. :) W skrócie i by inni nie zadawali ponownie tego samego pytania powiem, że muzykę słyszę, ale nie rozumiem słów. Wiem, że czasami trochę trocę, ale nie uważam tego za jakiś szczególny problem.

report |

Joha,  

Moniko, rozumiem, ale jak odczuwają ci, którzy w ogóle nie słyszą ?

report |

Monika Joanna,  

Poświęć chwilę na obejrzenie, a zrozumiesz. Myślę, że warto, bo to ciekawy film. No i... powiedziałam, że będę odpowiadać tylko ze swojego punktu widzenia. :)

report |

Joha,  

Naturalnie, a ja w spokoju popatrzę :) Dziś ciągłe telefony i niedługo przyjedzie gość, z daleka. Pozdrawiam serdecznie :)

report |

Monika Joanna,  

Także czekam na Twoje wrażenia po spokojnym obejrzeniu, Johanko! :)

report |

hossa,  

i ja zobaczę, ale później:) też się kiedyś nad tym zastanawiałam, pozdrawiam Monika:)

report |

Monika Joanna,  

co Wy mi tak wszyscy mówicie, że obejrzeć chcecie, ale później, za chwilę, jutro! Jutro to będzie futro! :D Marsz na youtube. :)

report |

Wieśniak M,  

No tak byłem, czasem się zastanawiałem, lecz myślę tak sobie że rytm jest gdzieś ponad granicę słyszalności, coś jakby muzyka była w samej osobie. Na tę myśl wpadłem czytając biografię Beethowena, w końcu pisał nawet wtedy gdy nie słyszał:)

report |

Monika Joanna,  

Wuniu, przyznaj się, że nie chciało się oglądać filmików. :))

report |

Wieśniak M,  

Z moim netem zanim się otworzą będę już dawno spał;)))

report |

Monika Joanna,  

Tak, tak, wiedziałam! Bo gdybyś obejrzał to byś udzielił innej odpowiedzi. :)

report |

Wieśniak M,  

widziałem w telewizji orkiestrę złożoną z młodzieży słyszącej i niesłyszącej, mimo że to była orkiestra część osób niesłyszących podrygiwała w takt muzyki- myślęmże odczuwają drgania i wpadają jakby w "rezonans"

report |

Monika Joanna,  

blisko, ale jednak to nie do końca. Czemu tak trudno obejrzeć i zobaczyć, jakie emocje naprawdę powoduje muzyka? Tam są właśnie odpowiedzi. :)

report |

hossa,  

Obejrzałam Monika, bardzo interesujący spektakl, i gdybyś nie powiedziała wcześniej, to nie zauważyłabym żadnej specjalnej różnicy, to znaczy nic, co by jakoś specjalnie odróżniało aktorów słyszących od niesłyszących itede . Wyglądało, że bardzo dobrze bawili się.

report |

Monika Joanna,  

Hossko, wygląda na to, że jesteś niewielkim odłamkiem ludzi stąd, którzy faktycznie obejrzeli zaprezentowane przeze mnie filmiki. Cieszy mnie to bardzo. Czy nie ma różnicy? Bardzo upierdliwi powiedzieliby, że słyszący tancerze nie tańczą boso (podejrzewam, że mieli tam jakąś płytę, która wzmacniała drgania muzyki. Ale pewności nie mam, bo chociaż znam te osoby, wtedy akurat nie miałam z nimi kontaktu). No i pozostaje fakt, że tańczą jakby uprostrzone wersje, żadnych wygibasów ani innych cudów. Jakby scenariusz pisany dla dzieci. Jeśli rozumiesz, co mam na myśli. :)

report |

hossa,  

Obejrzałam Monika, bo byłam ciekawa, ale tancerze, którzy słyszą, również czasem tańczą boso:) boso zresztą najlepiej się tańczy, pod warunkiem, że partner również jest bosy. ( i tańczy się na sprzyjającej ku temu podłodze; ) dzieci tańczą instynktownie, czują rytm i jemu się poddają:)

report |

Monika Joanna,  

ja to wszystko wiem, Hoss. Po prostu powiedziałam, ze są ludzie, którzy mogą przyczepić się wyżej wymienionych szczegółów i z ich perspektywy powiedzieć, że tancerze na powyższych filmikach są niesłyszący. Ale jednak rozumiesz, o co mi chodzi. W każdym razie dziękuję, ze zechciałaś obejrzeć i zostawić swój ślad. :)

report |

Joha,  

Moniko, obejrzałam dość szybko po naszej rozmowie. Ponoć w tym tańcu pomagało też światło, ale zapewne i te bose stopy. Podziwiam i podoba mi się pomysł. Oby takich więcej i pomoc osób migających w teatrze. Chyba takie próby już były i to nawet w Gdańsku :)

report |

Monika Joanna,  

nic mi na ten temat nie wiadomo, ale może masz rację, w końcu to Ty tak mieszkasz, nie ja. :) Światło? Nie zastanawiałam się nad tym, ale może w jakiś sposób masz rację? Na pewno będzie więcej takich inicjatyw, bo głusi jakby wychodzili z ukrycia.

report |

Joha,  

Moniko, poszukałam, znalazłam miedzy innymi ten link. http://wiadomosci.onsi.pl/info,751.html.UV6W7qK-2Sp Jak to wygląda w rzeczywistości, tego nie wiem ?

report |

Monika Joanna,  

Jak to wygląda w rzeczywistości mnie nie pytaj. Nie mam pojęcia.

report |

Joha,  

Szkoda, że obie nie wiem.

report |

Monika Joanna,  

Nie da się wiedzieć wszystkiego, ale wiedz, że jeśli się dokształcę to na pewno powiem. :)

report |

Joha,  

Ja też, Moniko :)

report |

Sunli,  

Obejrzałam Twoje zaproponowane linki z filmami :) Bardzo ciekawy "Eksperyment serca". Modalność kinestetyczna chyba w takiej sytuacji pozwala w dużym stopniu odczuwać wibracje pochodzące z rytmu, tak myślę.

report |

Sunli,  

Pozdrawiam serdecznie :)

report |

Monika Joanna,  

Sunli, miło mi bardzo, że obejrzałaś! Znam tych ludzi i sama być może mogłabym się załapać na udział w tym eksperymencie, niestety, nie było mnie wtedy tam, gdzie oni. Pewnie masz rację, każdy czuje muzykę inaczej a tutaj tylko taka mała ciekawostka. :) Pozdrawiam serdecznie i ja. :)

report |

Sunli,  

Pasjonuje mnie ruch, manifestowanie tego co wewnątrz poprzez ruch własnie :) Filmy są b. ciekawe, cieszę się że je umieściłaś tutaj... modalność kinestetyczna pozwala odbierać świat i wrażenia poprzez uczucia i czucie... "wszak tancerz czujny słuch - w palce stóp swych śle" :)

report |

Monika Joanna,  

O, fajny cytat! Skąd i czyj? Umieściłam je tu z różnych powodów - sztuka to także taniec, a więc wyrażanie siebie przez ruch właśnie. A inny powód? Niektórzy stąd znają mnie osobiście, więc nie zaskoczył ich aż tak bardzo widok takich filmików w moim profilu. :)

report |

Sunli,  

F. Nitzsche, "Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo" :) Cytat jest umieszczony w książce, którą właśnie czytam i jestem nią zafascynowana J.Pallasmaa, "Oczy skóry. Architektura i zmysły" :)

report |

Monika Joanna,  

No cóż, pewnie jest to ciekawe itd., ale niestety, nie dla mnie. Przynajmniej nie na tym etapie życia. Może kiedyś i to zainteresuje, pewności nie mam nawet ja. :)

report |

An - Anna Awsiukiewicz,  

Cieszę się Moniko że jesteś, że istniejesz..jesteś jak to słoneczko.. oglądałam filmy, ale nie potrafię napisać nic mądrego..pozdrawiam i bądz.

report |

Monika Joanna,  

An, nie musisz pisać nic mądrego, ważne, że obejrzałaś i że w ogóle do mnie zaglądasz, że jesteś. Więc i ja dziękuję, jak zawsze.

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1