4 october 2013

4 october 2013, friday ( Niemka z ludzką twarzą )

Dzisaj taki monolog we własnym sklepie usłysząłem z ust rodowitej Niemki:
 - U nas w Niemcach żyje się dobrze, nawet bardzo dobrze, ale my Niemcy mamy dużą kompleks za Hitler i faszyści. My teraz pomagamy religii Islam, my nie możemy inaczej, bo kompleks nie pozwala, gdyby powiedzieć, że Niemcowi nie podoba się Islam, to my się boimy, że powiedzą o nas hitlerowiec. Jak u nas młode Niemcy mówią, że są dumne i mieszkają w silnym kraju, to ja ich pytam, czy wy byli w Oświęcimiu. Zaraz przestają mówić, wstydzą się. Ale mi się nie podoba ten Islam. U nas w Niemczech jest bardzo dziwnie, bo wspiera się Islam, a nikogo nie obchodzą nasze kościoły, zamyka się je. Ja bym wolała, żeby niemiecki kompleks pomagał niemieckiemu kościołowi i Polakom, bo tak jest w porządku, a nie Islam. Wy macie trudno przez nas, a dlaczego ma mnie obchodzić Islam, skoro ja mu nic nie zrobiłam?


number of comments: 12 | rating: 5 |  more 

MARCEPAN 30,  

Też mnie zaciekawiła. To kobieta grubo powyżej siedemdziesiątki, a mówiła jeszcze kilka ciekawych rzeczy. Np, że mieszkała na Śląsku i jej tereny zajęli Lwowiacy. Niemcy nauczyli się od nich gotować, a ona cieszy się, że żyła wśród tych dwóch nacji, bo ma porównanie. Nie wszyscy Niemcy żyli z Polakami na tyle blisko, by mieć porównanie. W dodatku opowiedziała, że Niemcy zaczynają polaków cenić, co wcześniej się raczej nie zdarzało. I oni naprawdę boją się Islamu i równie mocno boją się mu przeciwstawić, a wiedzą, że jest ogromnym zagrożeniem. Każdy kto u nich powie prawdę na temat, że Islam może być zagrożeniem porównywany jest z Hitlerem, który mówił to samo o żydach, ale tego nie da się porównać, tego nawet nie można porównać. Polacy są bardziej skłonni, do tego, by ustrzec się przed tym niebezpieczeństwem, są bardziej rodzinni i wierzący, a polskie przywiązanie do kultury może nas ocalić przed islamizacją. Ona się boi, że dla Niemiec jest już za późno. Niezwykła kobieta. Długo mi opowiadała tego typ[u rzeczy.

report |

Eva T.,  

no i powiedz, ze to wszystko uwierzyles...a tak w ogole jak Ty sobie innych Niemcow wyobrazasz? Jaka maja twarz Twoim zdaniem? wynika z tytulu, ze inna niz ludzka...

report |

MARCEPAN 30,  

Evo, myślę, że jako kobieta inteligentna jesteś w stanie zauważyć przewrotność w tytule. Mieszkam blisko granicy z Niemcami, w dodatku w miejscowości uzdrowiskowej, której większość kuracjuszy to właśnie Niemcy. Znamy się tu dobrze, oni z nami i my z nimi, tak więc jak najbardziej mają ludzkie twarze i ludzkie podejście do życia. Tak, różnimy się bardzo, ale te różnice tutaj nie dzielą, a łączą, ponieważ spędzamy ze sobą mnóstwo czasu. W hotelach, sklepach, zwyczajnie na ulicy. Turyści z głębi Polski dziwią się, że u nas już dzieci znają niemiecki, ale to jest naturalne, tak jak naturalne jest to, że wielu ludzi (choćby z Gorlitz) rozumie i potrafi coś powiedzieć po polsku. To jedno, a drugie... Hm. Nie rozumiem Twojego pytania: "no i powiedz, ze to wszystko uwierzyłeś". To znaczy w co miałem wierzyć lub nie wierzyć? Tak dokładnie.

report |

Eva T.,  

wroce tu :)

report |

MARCEPAN 30,  

Ja wròcę dopiero w poniedziałek, bo dzisiaj idę na weselicho do znajomych :)

report |

Eva T.,  

prawie zapomnialam wrocic :) wiesz, zaciekawilo mnie, co w tym opowiadaniu tej pani spowodowalo, ze stalo sie dla Ciebie wazne, aby tu przedstawic? czy wiarygodnosc tych slow, czy Ciebie osobiscie cos dotknelo? po prostu nie rozumie :)

report |

MARCEPAN 30,  

Nie ma co aż tak wnikać, nie ma tu drugiego dna. Po prostu wyróżniła się w tłumie, zachowała inaczej, niż wielu innych Niemców, wypowiedziała się nieszablonowo, zarejestrowałem to, wypielęgnowałem w pamięci każdy szczegół, każdy gest i wrzuciłem tutaj. Może kiedyś wykorzystam to na dłuższy tekst? Zobaczymy.

report |

Eva T.,  

jeszcze bardziej nie rozumie tego zapisu, bo zastanawiam sie, jezeli ta kobieta zostala przez Ciebie zauwazona, tresc tak szczegolowo zapamietana, to przeciez musialo cos bardzo waznego wywolac wielkie wrazenie...a ja nie widze tu tego. nie mam porownania do zachowania tych innych Niemcow, o ktorych wspominasz...i nie widze tej wyjatkowosci tej pani. pozdrawiam :)

report |

MARCEPAN 30,  

Dżisas! Zupełnie nie wiem o co Ci chodzi!

report |

MARCEPAN 30,  

Poza tym pisze się: "nie rozumiem', a nie: "nie rozumie".

report |

Eva T.,  

racja, chyba jakiegos wirusa zalapalam :) merci :)

report |

Magdala,  

ciekawie tu u Ciebie, Marcepan i tam, w realu :) dzięki za tekst.

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1