27 september 2012

hej! now

...W nowej ramówce I Programu Polskiego Radia zamiast tradycyjnych czterech wykonań hejnału z krakowskiej wieży mariackiej będzie tylko jedno - informuje "Gazeta Polska codziennie".
                           ---------
Senne upalne dni lata. Nuda wakacji u dziadków wygrywa swój codzienny hymn. Kwintesencja inercjii osiąga apogeum w oparach papierosowego dymu, przy całkowitym braku innych oznak życia. Sygnał z Wieży Mariackiej wskazuje dokładnie godzinę bujania w obłokach. Kilkuletni chłopiec szybuje  w czasie i przestrzeni. Obserwuje równie monotonne przedpołudnie w grodzie Kraka. Stoi obok strażnika, którego uwagę przyciąga ciemna plamka na horyzoncie. Teraz patrzą razem. Złożone dłonie tworzą daszek przed ostro operującym słońcem. Ciemna plama rośnie, wypełnia okoliczne pagórki, rozlewa się po załamaniu terenu, wypełniając wolne przestrzenie. Powoli z tej powodzi oczom ukazują się kształty,  poszczególne detale. To nie woda, to morze ludzi i koni z zatkniętymi gdzieniegdzie wieżami obleżniczymi ciągnie w stronę murów. Strażnik się ociąga, ale na twarzy rysuje mu się niepokój. Rozgląda się po kątach w poszukiwaniu ratunku. Jest. Porzucona w nieładzie trąbka. Chwyta ją błyskawicznie.
I tu następują wydarzenia których kilkuletni umysł nie potrafi zrozumieć. Mimo powagi  sytuacji, strażnik pomału człapie w kierunku  okna. Nie gna,  nie podbiega rozemocjonowany a powoli jakby w transie podchodzi. Otwiera okno. Przykłada do ust trąbkę i... zaczyna grać cholerną usypiankę. Melodia nie jest w stanie poderwać do działania nikogo. Rozlewa się sennie po ulicach miasta,  zagląda znudzonym mieszkańcom do okien, odbija od kościelnych witraży, snuje leniwie po straganach na rynku, podrywając jedynie lewe oko kundla śpiącego pod nogami żebraka. Kilku zaciekawionych gapiów patrzy w kierunku hejnalicy, akurat w czasie, kiedy chmura strzał leci w jej kierunku. Groty uderzają w mur i opadają bezsilnie ku ziemi. Jedna jednak, czy to zbłąkana czy trafnie zaadresowana przerywa hejnał przeszywając nieszczęsnego strażnika.Ten nieprzytomny z bólu odsuwa się od okna. Oczy szukają jakiegoś oparcia i znajdują. Zdobywając się na nadludzki wysiłek podchodzi powoli do następnego okna.
Sygnał znów rozbrzmiewa lecz... od początku. W melodii nie słychać większego niepokoju. Jest donośna, wyraźna i ani trochę żywsza. Chłopiec dopinguje grajka i kiedy ten dochodzi do fragmentu, w którym przerwał, zamyka oczy i cicho szepcze zaklęcia. Nie widzi kolejnej strzały wbijającej się w nieszczęśnika ale wie doskonale co się stało. Trąbka milknie. Słychać oddalające się kroki i...kolejną próbę.
Chłopiec nie rozumie tej sceny. Chciałby mieć moc  wpływania na błędne decyzje. Zmieniłby leniwą melodię  na zdecydowanie żywszą. Ukrył hejnalistę przed ostrzałem,  zamienił  trąbkę na łuk, aby razić z góry najeźdzców. Ale najbardziej mu żal sygnału. Ciekawość, co było dalej nie daje spokoju. 
Powrót do terażniejszości, zajmuje jeszcze kilka chwil. 
Minęły wieki i nikt nie potrafi jej zagrać do końca. Jest rozczarowany. Liczy że może jutro komuś się uda...
Dużo później nałoży tę scenę na większy plan historii Wielkich Mongołów, bohaterską i bezcelową śmierć Henryka Pobożnego i na fakt, że hejnał nie jest faktem historycznym, a jedynie pamiątką dawnych wydarzeń wykonaną po raz pierwszy  13 lutego 1838 roku.


number of comments: 23 | rating: 24 |  more 

jeśli tylko,  

była tradycja/ na 4 strony świata/ póki nie podliczyli/ reklama więcej warta//

report |

deRuda,  

otóż to, niby nie historia, ale jednak tradycja, tak łatwo z niej zrezygnować, a tak trudno by powstała nowa, teraz byle szybciej byle byle jak - smutne... pięknie opowiedziałeś :)

report |

Wieśniak M,  

:))- Tak, tradycja odchodzi, a ja nie wiem jakie mam na ten temat zdanie, z jednej strony żal, z drugiej...pamiętam jak mnie w dzieciństwie ten rytuał nudził:))

report |

deRuda,  

zawsze można jeszcze dać na imię dziewczynce Tradycja hihi i "Miś" się kłania :)

report |

Wieśniak M,  

to ładne imię dla dziewczynki:)))

report |

ApisTaur,  

jeszcze trochę poczekajmy/ może czarno kracze/ hejnał w sposób 'zajefajny'/ wyduka nam raper//;)

report |

Wieśniak M,  

o mongołach nam wyduka palcem w stronę wiejskiej/ zakłócając święty spokój przy tej scenie sielskiej:))

report |

Jerzy Woliński,  

teraz już wszystko mi wiadome, co i dlaczego jest trąbione:)

report |

Wieśniak M,  

:)))- prawda że dobrze wiedzieć:))))))

report |

budleja,  

A szefem jest Kamil Dąbrowa, jak on dąbrowa, to ja Hollywood:))

report |

Ania Ostrowska,  

bardzo mi się podoba :) to rzadka przyjemność, bo zdecydowanie za mało pokazujesz się w prozie :)

report |

Wieśniak M,  

Zawszę drżę co powiesz na moje zmagania z materią. Większe formy wymagają dużo pracy i dyscypliny. A u mnie bywa z tym różnie:)))- stąd zapewne niechęć do prozy:))- Bardzo się cieszę że znalazł uznanie w Twoich oczach:))- Wciąż jeszcze poprawiam literówki, bo dopiero po publikacji je widać:)))

report |

Magdala,  

pięknie, potoczyście, malowniczo, sugestywnie i nie nudno! no. umisz Ty pisać... również prozę, co mnie jakoś nie dziwi. to ja Ci zrobię interpunkcję i przyślę na pw. bo patrzeć nie mogę :))))

report |

Wieśniak M,  

Będę wdzięczny Magdo:))- urodziłem się i wychowałem bez interpunkcji i co rusz się potykam:)))

report |

Magdala,  

:)))))) już :* bez przecinków jesteś całkiem całkiem. widziałam na własne oczy ;))))))

report |

Wieśniak M,  

doszło :)))- bardzo dziękuję , wieczorkiem zabieram się za poprawę:))

report |

Wieśniak M,  

ufff, trochę to trwało, ale chyba udało się wstawić wszystkie przecinki :)))- jeszcze raz dziękuję :))

report |

Magdala,  

przecinek, rzecz fundamentalna! buziaki, Wieś, cała przyjemność po mojej stronie. lubię Twoje przecinki! ;P :)))))))

report |

Wieśniak M,  

na piasku moje fundamenta/ bo o przecinkach nie pamiętam;))

report |

ezo**,  

poproszę o więcej prozy Wieś :)

report |

Wieśniak M,  

:)))- to dla mnie zawsze wyzwanie:)))- dziękuję ezo**:)))

report |

Vrba,  

Dzisiaj słuchałam hejnału chociaż nie o dwunastej. Przypomniałam sobie od razu Twoją opowieść :)

report |

Wieśniak M,  

:)))- a to się cieszę że zapada:)))))

report |

Jaga,  

Pięknie opowiedziałeś tę historię Wiesiu :))

report |

Wieśniak M,  

no to się ciesze Jago:))-( zawiera wątki biograficzne);))

report |



other prose: Sifu, "satyra na jurnego chłopa" - wydanie drugie poprawione, wasia, oposy i flaszki*, dokończą za Szuberta, obrazki z dalekiej prowincji, Antoniusz i Kleopatra, Napoleon i Antosia, z bajań czerniakowskich, historie błędowskie, krótka proza z happy end'em, do kontaktu, Narodziny końca świata, żywoty śniętych, 5.cd Wstępu do takiego sobie podręcznika użytkownika portali z wierszami, 4.cd Wstęp do takiego sobie poradnika użytkownika portali z wierszami, 3.cd Wstęp do takiego sobie poradnika użytkownika portali z wierszami, 2.cd Wstęp do takiego sobie poradnika użytkownika portali z wierszami, 1.Wstęp do takiego sobie poradnika użytkownika portali z wierszami, byt albo nie byt, kurza stópka, prawdziwy chłopiec, ...a może to był feniks, przestawienie, wieśnienia, kamajajana, hej! now, w kwestii żydowskiej, poemarket, miśmasz w/g jacka, bajka z trampkiem w tle, szymon, o wieży jak kto nie wierzy :), recenzja subiektywna, jeżyk, sztuka, przygoda z panem H, to się nadaje, czego wojtuś się nie nauczy..., sensei, krótki tekst o umieraniu, skórka końca świata, końcówka kozaków, zebrał do kupy, zygu zygu zyg, na dachach warszawy, o wszetysławie, proza bez konia, zabawa z końcem w tle, eremiasz15, z cicha noc, mały czerwony balonik, o choinka, cezarowi co cesarskie i heniowi conieco, moczum panie, a pokaż mi psa, "en sot wi kardia po", zapisane na dziewiątej skórze, książę dragula, re formy, gazetka, śledź po obiedzie, bieg, bywałem na biegunach, nokia, napoczęty, Bard, "mecenas", Zośka, w tył na lewo, suma smutków, Promocja, Mowa pogrzebowa,

Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1