30 september 2011

30 september 2011, friday ( Gregory House M. D. - bohater postmodernistyczny? )

Jakim typem bohatera jest doktor Gregory House? Czy jest on w ogóle bohaterem czy też antybohaterem? Czy jest to, być może, swoisty bohater epoki społeczeństwa postindustrialnego?
          Gregory House nie jest na pewno bohaterem romantycznym, ani w polskim, ani w zachodnioeuropejskim wydaniu. Bohater romantyczny jest zbuntowany przeciw światu, jego instytucjom, konwencjom, jego złu, niesprawiedliwości, bezduszności i głupocie. House jest doskonale wkomponowany w otaczający go świat, jest poniekąd wytworem tego świata (z jego bocznej linii), zajmuje w jego instytucji eksponowane miejsce i nie zamierza z tym walczyć.
         Gregory House M.D. to Michel Houellebecq, to jedna osoba, rozpisana na dwie...
         Genialny diagnostyk...
         Genialny szyderca...
         Genialny „cham”...
         Genialny poeta (coś z Bukowskiego i Barthkowsky'ego)...
         Genialny filozof (przynajmniej najgenialniejszy od czasów Nietzschego i Sartre'a)...
         Genialny geniusz...
         Na przecięciu dróg komunikacyjnych człowiek zbudował gigantyczne i brzydkie metropolie, gdzie każdy, zamknięty w anonimowym mieszkaniu w budynku nieróżniącym się niczym od innych, absolutnie wierzy, że jest centrum świata i miarą wszechrzeczy* ale rodzi się pytanie: Od jak dawna jesteś psychopatką?** Bo ja oczywiście, że jestem egoistą. Wszyscy nimi jesteśmy. Tacy się rodzimy. Reszta rodzi się z sumieniem. Nie mówię, że to logiczne, mówię że to ludzkie**.

*) Cytat za: http://pl.wikiquote.org/wiki/Michel_Houellebecq
**) Cytaty za: http://pl.wikiquote.org/wiki/Dr_House




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1