2 january 2013

2 january 2012, monday ( Do Darka w sprawie haiq, chociaż nie tylko... )

Drogi Darku, drodzy Przyjaciele...!
         Ostatnie swoje haiq napisałem sześć lat temu i uważam tę formułę za zamkniętą. Pisałem je w latach 2001 – 2006... Był to okres szczególnie ciężki dla mnie i działo się wtedy wiele niedobrego w moim życiu, chociaż sporo na dobre wyszło. Miałem wtedy poczucie zaciśniętego gardła, zalanych cementem ust i tylko taki sposób mówienia jak haiq mógł u mnie wtedy funkcjonować. Instantmyśl, instantforma, instanthermetyzm... Klasyczne haiku wynika z podglebia szeroko pojętej filozofii zen. Był to nurt myślowy, który mnie wtedy frapował, który był, częściowo, moim schronieniem. Jednak nigdy nie miałem aspiracji by tworzyć haiku. Moje pisanie nazwałem haiq, by podkreślić odmienność moich wydumek (prócz wersyfikacji 5 + 7 + 5).
         Swoje haiq wklejam na Trumlu, który, nota bene, jest najbardziej przychylnym portalem dla haiku i form haikupodobnych oraz haikupochodnych. I juz niewiele mi pozostało.
         Zdarza mi się teraz popełniać jakieś epigramma (ἐπίγραμμα), ale nie nazywam już ich haiq.
          Można haiku lubić bądź nie lubić, co nie znaczy, że nie jest to forma inspirująca dla wielu. Przykładem tego są wspaniałe epigramaty Renaty Giemzy, których korzenie sięgają myślenia formą haiku i prowadzą do metafory jako "domeny pojęciowej", powstającej jako skutek systematycznego powiązania różnych pojęć, z których jedne funkcjonują jako cel, drugie zaś jako źródło metaforycznego rzutowania.
          Ryszard Kapuściński w swym Lapidarium IV (8) napisał: Postmodernizm. Główny plus - że jest antydogmatyczny, otwarty na innowację, minus - że jest skłonny do nadmiernego, bezkrytycznego relatywizmu. (…) Czy jest to trafny kierunek poszukiwań? Myślę, że powyższe słowa Kapuścińskiego można odnieść do haiku i form pochodnych – w sposób refleksyjny otworzyć się na różne tradycje i innowacje, bez dogmatyzmu i skrajnego dekonstruktywizmu...


number of comments: 5 | rating: 4 |  more 

Ania Ostrowska,  

W klasycznej wersji haiku to forma bardzo wymagająca. Mnie - póki co - pokonała. Tym bardziej podziwiam i cenię tych, co trwają przy swoim.

report |

pizzaboy,  

Łatwo komuś lapidarnie rzucić cokolwiek krytycznego, gorzej gdy miałoby się samemu tworzyć coś w danym stylu, jeszcze trudniej sprawić aby twórczość taka wzniosła się na wyżyny. Wojtku podziwiam kunszt oraz determinację. Twoje haiq jak je nazywasz to jedna z najwyższych półek do których ja jedynie na palcach się wspinam. Dziękuję.

report |

RENATA,  

chyhba wydaje mi się że już było coś podobnego że Darek jest przeciwny a Wojtek dyskutowała ja próbowałam jakieś haiku sklecić ,, Do Darka w sprawie haiq, dobry podtytuł i tak jak pisze tu Ania oprócz weryfikacji ta forma jest bardzo wymagajaca dla piszącego i dla czytajacego .Wojtek mnie tutaj wymienił jako przykład zainspirowanejtak własciwie to wcześnieij nie słyszałam o takiej formie i nawet nie podobało mi sie specjalnie ale po namysle czemu nie [jak najmniej słów zrozumienia odczytuj mnie w gestach -]jest tu wiele innych osób które dobrze piszą HAIKU i niech pisza każdy robi to co lubi .Dla mnie jest to forma trudniejsza .To jak lepienie kulki ze słów jak najbardziej odległych ale z tego samego tematu no i powalić puentą w każdym razie dla mnie trudniejsze niż zwykły wiersz ale cieszy mnie tym badrziej jak się uda i jest sens ..pozdrawiam Wojtka i wszystkich lubiacych i nie lubiacych Haiku

report |

Eva T.,  

Od zawsze lubilam haiku. W kilku slowach zapisac mysl, to moim zdaniem trudne. Wojtku, Twoje haiq sa naprawde magiczne. Oczywiscie nie rozumie wszystkiego, ale tak jak w zakreconych wierszach, nie musze wszystkiego rozumiec, aby wiedziec czy mi sie to podoba czy nie. Serdeczne usciski :)

report |

Emma B.,  

poczytałam

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1