30 june 2014

1 january 1970, thursday ( *** )

i nie mam nic do stracenia oprócz własnej głowy


number of comments: 7 | rating: 9 |  more 

Hania,  

albo aż ...

report |

issa,  

To ciekawe, że w metaforze "stracić głowę" pozostawia jednak, jakże wspaniałomyślnie, resztę ciała zdatną do życia. Czyż nie? Chociaż na szafocie widać, że bez mózgu i twarzy i ta pogardzana końcówka głowy staje się, hm, mało usposobiona do ludzkich karesów.

report |

RENATA,  

można ją stracić dla kogoś lub czegoś - to jeszcze bedzie do odzyskania może bo jak pójdzie na szafot to juz po wszystkim

report |

issa,  

:) Renata, myślałam raczej o zwodniczości wniosków wysnuwanych z metafory, którą się całkiem wykorzenia z konkretnej, zmysłowej materialności, z której pochodzi. Bo żadnej metafory z samego powietrza. A jednak, coraz częściej widuję, jak ludzie posługują się metaforą z przypisem w rodzaju: "och, tylko nie traktuj przenośni dosłownie". Co brzmi dość zabawnie, skoro ma na ogół znaczyć, ni mniej, ni więcej coś dokładnie przeciwnego: zapomnij, jakie ten zbiór słów miał i ma związki rzeczywiste z czymś innym niż same słowa. Zatem, to zapominanie, skąd wzięła się w ogóle jakaś metafora, byłoby, paradoksalnie, wyłącznie traktowaniem do-słownym, zamiast do-rzecznym, czyli odnoszącym się do rzeczy.

report |

issa,  

Gdyby "stracić głowę" zachowało w sensie metaforycznym bliższe związki z rzeczywistością, robiłoby społeczne zwłoki z całego człowieka. Im bardziej oddala się od źródła, tym bardziej się konwencjonalizuje: zostaje zaledwie refleksem pospolitego wyobrażenia, że co ma związek z sercem, musi być durne.

report |

jeśli tylko,  

nie mam innej głowy oprócz tej, którą tracę..

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1