Prose

Arsis
PROFILE About me Poetry (269) Prose (122)


18 november 2021

Archipelagi wschodzących słońc cz. 7

- 27. 09. 1956 (Atomic! XCIV: Maralinga ― Buffalo) -

Brytyjczycy właśnie utworzyli swój nowy poligon doświadczalny Maralinga w gorącej i suchej Australii Południowej. W ramach operacji Buffalo, odpalony zostaje jako pierwszy, ładunek o kryptonimie One Tree. Jego moc ― to 15 kiloton. Ogromne zanieczyszczenie terenu przez opad radioaktywny sprawi, że po latach powołana zostanie królewska komisja MacLellanda, w celu dekontaminacji terenu. Będą wypłacane ogromne odszkodowania miejscowej ludności. Wypłacane są do dzisiaj…

- 04. 10. 1956 (Atomic! XCV: Maralinga ― Buffalo) -

Październikowe słońce ogrzewa twarz… W oddali trwa jakaś krzątanina… Mnóstwo wojskowego sprzętu… Ciężarówki z plandekami w jasno-piaskowym kolorze są wypełnione jakimś sprzętem… Żołnierze chowają się w pośpiechu do płytkich transzej… Ciężarówki kołyszą się na wybojach suchej równiny, wzniecając za sobą szaro-żółty obłok pyłu… Cisza… Cisza… Ogromna cisza…Słychać jedynie pobrzękiwania przelatujących owadów… Ostry blask przekłuwa oczy, wwierca się do mózgu, wywołując kolejne nowotworowe mutacje… Owady spadają na ziemię w płonącym deszczu…

- 11. 10. 1956 (Atomic! XCVI: Maralinga ― Buffalo) -

Huk odrzutowych silników przepływa kulminacją… Cichnie… Straszliwy błysk… Straszliwa poświata nadciągającej śmierci… Grób…

- 21. 10. 1956 (Atomic! XCVII: Maralinga ― Buffalo) -

Ktoś klęczy na rozpalonej równinie, składając dłonie jak do modlitwy… Szumiąca w uszach cisza… Szumiący wiatr… Potworna jasność oślepia na chwilę wszystko… Klęcząca postać jest niewzruszona, tylko z jej czarnych oczodołów wydobywają się strużki dymu… Lucyfer porwał jej duszę…

***

Buffalo (pol. Bawół) – nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Wielka Brytanię na poligonie Maralinga w pustynnej części Australii Południowej w 1956 roku, podczas której dokonano cztery próby nuklearne o kryptonimach: One Tree, 15 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (27 września), Marcoo, 1,5 kilotony, detonacja naziemna (4 października), Kite, 3 kilotony, zrzut z bombowca Vickers Valiant, detonacja na wysokości 180 metrów (11 października), Breakaway, 10 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (21 października)

- 19. 01. 1957 (Atomic! XCVIII: Zachodni Kazachstan ― ZUR-215 (Joe-29)) -

Na wysokości 80 km rozbłyska drugie słońce…Żar i próżnia dosięgają ziemi… Kulisty, czarny obłok zasysa spod siebie spaloną ziemię…

- 08. 03. 1957 (Atomic! XCIX: Semipałatyńsk ― Joe-30) -

Boże miłosierny, zmiłuj się nad nami… Słońce wypala oczy, wypala twarz… Spalone, czarne kości…

- 03. 04. 1957 (Atomic! C: Semipałatyńsk ― Joe-31) -

Kobaltowe niebo, pojedyncze, białe obłoki… Nieograniczona przestrzeń aż po kres, niekończący się step… Nieskończony żar spada znienacka na spadochronie… Wznosi się do nieba władca piekieł, aby strącić z piedestału samego Boga…

- 06. 04. 1957 (Atomic! CI: Semipałatyńsk ― Joe-32) -

Biały ptak ciągnie za sobą białą smugę, tnąc ze świstem strumienie atmosfer… Oddala się… Znika… Sońce pojawia się na wyciagnięcie ręki… W oślepiającej kuli kryje się okrutne oblicze Lucyfera… Wyciąga się na długiej, sępiej szyi…

- 10. 04. 1957 (Atomic! CII: Semipałatyńsk ― Joe-33) -

Powiedz mi chociaż jedno słowo na pożegnanie… Odchodzisz… Nadieżdo… Nadieżdo… Poczekaj, proszę… Twoja kulejąca postać w czarnej, długiej sukni ― znika za wzgórzem… Zmierzasz tam, gdzie mieszka jedynie śmierć… Samotny dom na stepie… Przeznaczenie… Los… ― Zryw! ― Zygzak błyskawicy poprzecina niebo… Otwierają się rozgrzane do czerwoności wrota piekieł…

- 12. 04. 1957 (Atomic! CIII: Semipałatyńsk ― Joe-34) -

To nic, to tylko ukłucie spadającej znienacka śmierci…

- 16. 04. 1957 (Atomic! CIV: Semipałatyńsk ― Joe-35) -

Martwa cisza… Wiatr rozwiewa włosy… Czas… Czas… Przytłacza wszystko tajemnica czasu… Jewgienijo… Mój martwy ojciec, moja martwa matka… Umarły dom, popękane ściany, bezkresny step kołysze się od wiatru, kołysze się w mojej głowie… Dlaczego, powiedz mi – dlaczego… Ściskam w dłoniach pożółkły ze starości list… Straszliwy błysk zabija wszystko… Zabija sny…

- 22. 08. 1957 (Atomic! CV: Semipalatyńsk ― Joe-36) -

Zalążek czasu, początek istnienia… Zaczyn życia… przechodzę, przenikam ściany opuszczonych domów, pokoi… Już nie ma mnie od dawna wśród żywych… Przybywasz do mnie… Jesteś na wyciągnięcie ręki… Kurz i pajęczyny… Uderzenie śmierci spopiela wszystko… Zabiera wszystko…

- 07. 09. 1957 (Atomic! CVI: Nowa Ziemia ― Joe-37) -

Zimny wiatr… Szum płynącego czasu… Żelbetonowy bunkier – mój dom… Wchodzę do niego, powłócząc nogą, ciągnąc za sobą smugę krwi… W kawałku potłuczonego lustra dostrzegam jedyne oko wpatrzone we mnie, nie we mnie… Rozbłyskują pęknięcia ścian… Dopada mnie w potwornym ryku śmierć…

- 13. 09. 1957 (Atomic! CVII: Semipałatyńsk ― Joe-38) -

To nic, to naprawdę nic, mamo…

- 24. 09. 1957 (Atomic! CVIII: Nowa Ziemia ― Joe-39) -

Tak pięknie było tamtego lata, pamiętasz? Milczysz, mając pobladłe usta… Jesteś obok mnie, znikasz… Jesteś na skraju widzenia… Jesteś na wyciagnięcie ręki… Pędziłem, co tchu, ściskając w dłoni dwa bukieciki niebieskich fiołków… Teraz wspomnienia stały się jedynie popiołem… Przesypują się pomiędzy palcami w potoku brylantowego światła…

- 26. 09. 1957 (Atomic! CIX: Semipałatyńsk ― Joe-40) -

Wiatr rozrywa struny światła… Ginie w obłoku moja dusza…

- 06. 10. 1957 (Atomic! CX: Nowa Ziemia ― RDS-46A/R-7 (Joe-41)) -

Ugina się struktura czasu od straszliwego żaru, wydobywającego się z otwartych na oścież piekielnych wrót… Esencja blasku wypala oczy… Przenika radiacją otchłań mikroskopijnego wszechświata komórek, struktury DNA…

- 10. 10. 1957 (Atomic! CXI: Nowa Ziemia ― RDS-9/T-5 (Joe-42)) -

Tysiące ton gotującej się wody opadając z hukiem… Grad odłamków spada jeszcze z łomotliwym pluskiem przez długi czas…

- 28. 12. 1957 (Atomic! CXII: Semipałatyńsk ― Joe-43) -

Rozpalona do białości igła przeszywa martwe już ciało… Martwe już ciało…Martwe już… Ciało…

***

ZUR-215 (Joe-29) – nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 19 stycznia 1957 roku na poligonie w obwodzie zachodniokazachstańskim, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie: ZUR-215 (w kodzie alianckim: Joe-29), 10 kiloton, detonacja pocisku rakietowego R-5M.

Joe-30 – nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 8 marca 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-30, 19 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 600 metrów.

Joe-31 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 3 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-31, 42 kilotony, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 1000 metrów.

Joe-32 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 6 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-32, 57 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 1150 metrów.

Joe-33 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 10 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-33, 680 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 1200 metrów.

Joe-34 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 12 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-34, 22 kilotony, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 1100 metrów.

Joe-35 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 16 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-35, 320 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 2000 metrów.

Joe-36 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 22 kwietnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-36, 520 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 1800 metrów.

Joe-37 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 7 września 1957 roku na poligonie na Nowej Ziemi, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-37, 32 kilotony, detonacja na 15 metrowej wieży.

Joe-38 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 13 września 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-38, 6 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 750 metrów.

Joe-39 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 24 września 1957 roku na poligonie na Nowej Ziemi, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-39, 1,6 megatony, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 2000 metrów.

Joe-40 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 26 września 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-40, 13 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 2000 metrów.

RDS-46A/R-7 (Joe-41) - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 6 października 1957 roku na poligonie na Nowej Ziemi, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie: RDS-46A/R-7 (w kodzie alianckim: Joe-41), 3 megatony, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 2150 metrów.

RDS-9/T-5 (Joe-42) - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 10 października 1957 roku na poligonie na Nowej Ziemi, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie: RDS-9/T-5 (w kodzie alianckim: Joe-42), 6 kiloton, wystrzelenie torpedy nuklearnej T-5 z okrętu podwodnego B-130, detonacja 20 metrów pod wodą.

Joe-43 - nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Związek Radziecki 28 grudnia 1957 roku na poligonie w Semipałatyńsku, podczas której przeprowadzono próbę nuklearną o kryptonimie w kodzie alianckim: Joe-40, 12 kiloton, zrzut z bombowca Tu-95, detonacja na wysokości 600 metrów

- 14. 09. 1957 (Atomic! CXIII: Maralinga ― Antler) -

Delikatny wiatr ciepłego poranka… Falujące rzadkie trawy… W powietrzu piszę… Odganiam od twarzy owady… Jakiś szelest, szum… - płynąca w żyłach krew… Pustka… Pustka… Pustka… ― szarożółta pustka… Pustka wokół i w niebie… Spadają na ziemię ― nasączone śmiertelnym blaskiem ― płonące motyle…

- 25. 09. 1957 (Atomic! CXIV: Maralinga ― Antler) -

Księżyc nachodzi powoli na czoło… Świerszcze w oddali, nocne szepty… Zryw! Śmiertelny, nowotworowy blask ― masakrujący i tak już potwornie zniekształcone ciało… Ktoś, coś chciał powiedzieć… Grób…

- 09. 10. 1957 (Atomic! CXV: Maralinga ― Antler) -

Boże miłosierny, zmiłuj się nad nami… Wybaw nas od piekielnej otchłani, Panie… Wybaw nas, albowiem straszliwe trupie światło przekształca nas w potwory mroku, w sponiewierane, groteskowe monstra… Wyjące z bólu osobliwości niepodobne do samych siebie… Jarzące się wewnętrznym blaskiem z niejednej rany…

***

Antler (pol. poroże) – nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Wielką Brytanię w 1957 roku, podczas której przeprowadzono trzy próby nuklearne o kryptonimach: Tadje, 1 kilotona, detonacja na trzydziestometrowej wieży (14 września), Biak, 6 kiloton, detonacja na trzydziestometrowej wieży (25 września), Taranaki, 26,6 kilotony, detonacja ładunku podczepionego pod balonem na wysokości 300 metrów (9 października)

(Włodzimierz Zastawniak, marzec 2016 - czerwiec 2018)

***

https://www.youtube.com/watch?v=tJVZSZJl-vs



other prose: VIII: Jeszcze jeden powrót do Metlino, Korowód, Zejście, Wskrzesiciele pamięci, Słońce w otchłani, Odlot, Przybycie, Echo czasu, Projekcja snu, Już bez ciebie, Katabasis, Parasomnia III: Atak, Duchy na magnetycznej taśmie, Specyficzne doświadczanie nienormalnej znaczeniowości, Tęsknota, Immersja III, Tom Of Finland, W ramionach nicości, Corpus delicti, Z serii Okruchy: Ukrzyżowanie, Wybacz. Ale, kto ma wybaczyć?, Porzucony, Wyznanie bez nadziei, Parasomnia II: Obecność, Metro noir, Memento z niebanalnym tryptykiem, Kobieta w gęstej czerni włosów, Pusterium, Parasomnia, Odległe echo miłości, Czarne pióra, Szepty, Okruchy, Aloise, Misterium, Ohyda, To coś wstrząsa swym drżeniem, Ta pustka jest podobna do pustki we wszechświecie, Gdzieś w głębi męczącego snu, Negatyw II, Odpływ, Tańczące okna. Plątanina rur, To jest miejsce, w którym znikam, Insomnia, Pod deszczowym, nagle zniżonym niebem, Podróż do wieczności, Śmierć mnie przemieniła, Jestem coraz bliżej, Próba przekazu, Obecność II, Powracające echo, Wspomnienia są jak odległe opuszczone pokoje, Błądzę daremnie, Katabasis eis antron, Nuclear, Mothership calls, Nic. Eigengrau, Bezpowrotnie, Obecność, Pomiędzy, Drżę, Słyszę…, Reminiscencje, Na zawsze, Wracam, Iluminacja, Kim jesteś?, W uścisku śmierci, Saudade, Skolopendra, Milczenie, Dziwne zdarzenia w hotelowej restauracji, Samotność umierania, Resztki, Pamięć, Immersja II, Projekcja snu II, Immersja, Projekcja snu, Przenikanie, Nuklearna równina. Samotny dom, O zmierzchu, Miasto: impresja V, Nadieżda, Już tylko nic, Śmierć, która przerwała samotność, Jestem jednym z miliardów, odparł Bóg, Manekiny z Survival Town, Poligon, Miasto: impresja IV, Miasto: impresja III, Miasto: impresja II, Miasto: impresja I, Archipelagi wschodzących słońc cz. 7, Archipelagi wschodzących słońc cz. 6, Archipelagi wschodzących słońc cz. 5, Archipelagi wschodzących słońc cz. 4, Archipelagi wschodzących słońc cz. 3, Archipelagi wschodzących słońc cz. 2, Archipelagi wschodzących słońc cz. 1, Pacyfik: sen wiekuisty, Heksaptyk chłopski, Nadaremność, Radioactive zone III: Oziorsk, Radioactive zone II: Karaczaj, Radioactive zone: Muslimowo, Abandoned place VII: Gdzieś tam, daleko w tajdze, Abandoned place VI: Czas utracony, Abandoned place V: Moje miejsce, Abandoned place IV: Powrót do Metlino, Abandoned place III: Metlino, Abandoned place II, Abandoned place, Nowosybirsk: Jewgienija *, Krasnojarsk: nieśmiałe porywy miłości *, Chabarowsk: jesienny chłód *, Komsomolsk nad Amurem: deszczowy dzień *, Kok-Terek: sen zmierzchającego lata *, Pomiędzy piekłem a niebem, Odór, Brylantowe światło, Obiekt,

Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1