Prose

Prezes
PROFILE About me Friends (2) Prose (9) Diary (1)


26 february 2020

Zimna wojna - film

Dla uniknięcia nieporozumienia do tytułu tego tekstu dodaję słowo film, żeby nikt nie pomyślał, że piszę o polityce. Przypomnę tylko, że zimna wojna, to okres w historii świata, trwający kilkadziesiąt lat. Nie użyto w tym czasie całego arsenału współczesnej wojny, co groziło zagładą naszej cywilizacji, i stąd zimna, a nie gorąca wojna. W tym okresie w państwach obozu komunistycznego prześladowania polityczne były powszechne, ale ofiary, to nie tylko ci, którzy podlegali tym represjom. 
Film „Zimna wojna” jest naprawdę znakomitym dziełem. Do tego stopnia tak uważam, że stracę cały szacunek do Amerykańskiej Akademii Filmowej, która przyznaje „Oscary”, jeśli dzieło to nie dostanie nagrody za film nie-anglojęzyczny, albo Paweł Pawlikowski za reżyserię. A w pełni będę usatysfakcjonowany, kiedy obydwie te statuetki powędrują do Polski. Piszę to nie z tego powodu, że jestem zaślepiony patriotyzmem, ale dlatego, że jest to zupełnie znakomity film i zupełnie po mistrzowsku wyreżyserowany.
Treścią filmu jest całkiem banalna historia miłosna. Takie zdanie może zniechęcić do obejrzenia filmu każdego konesera. Błagam, nie róbcie tego, bo obraz ten może zachwycić każdego – i tych, dla których film jest wyłącznie rozrywką, jak i smakoszy kina artystycznego. Tak, jak w filmie „Ida” tego samego reżysera, za który dostał Oscara, tak i tym razem losy bohaterów wplecione są w tamtą rzeczywistość, od której nie można uciec i wyplątać się z niej. Opowiedziane jest to jakby szeptem, dyskretnie, subtelnie, bez scen gwałtownych i brutalnych, ale dzięki mistrzostwu twórców to działa, bo wychodzimy z kina wzruszeni.
Ale „Zimna wojna” to nie tylko reżyseria. Nominowany do Oscara za zdjęcia został również operator filmu Łukasz Żal. Czarno białe zdjęcia tworzą nastrój tego filmu. Sceny z lat pięćdziesiątych do siedemdziesiątych są pokazane bezbłędnie. Te szare i siermiężne lata wpisały się głęboko w moją pamięć. To właśnie przez ten okres reżyser prowadzi aktorów, których kreacje są znakomite. Na pewno nie przesadzę, jeśli powiem, że poziom gry dwojga głównych wykonawców jest też na poziomie oscarowym. Aktorzy mojego pokolenia powoli wykruszają się, a młodszych nie znam za bardzo i gdy powiedziałem, że Pawlikowski wybrał aktorów mało znanych, moja szanowna młodsza koleżanka powiedziała mi, że Joanna Kulig, odtwórczyni głównej roli kobiecej jest wysoce cenianą i popularną aktorką w Polsce, a główną rolę męską gra Tomasz Kot, twórca postaci kardiochirurga, profesora Religi w znakomitym filmie „Bogowie”.
Na koniec chciałbym tylko dodać, że z powodu braku miejsca nie wymienię wszystkich nagród zdobytych przez „Zimną wojnę” na festiwalach europejskich i światowych i wydaje mi się, że warto znać to, co rodzi się w Polsce najlepsze, na najwyższym poziomie światowym.
 
Stanisław Kwiatkowski


number of comments: 2 | rating: 2 |  more 

carlos,  

Niewątpliwie był to obraz pretendujący do nagrody filmowej za reżyserię, natomiast gra aktorska głównych bohaterów Joanny Kulig i Tomasza Kota okazała się jedynie poprawna, także nominacje oskarowe dla Kulig uważam za przedwczesne. Moim zdaniem film mógłby aspirować do nagrody za najlepszy film pod warunkiem rozbudowania roli Agaty Kuleszy, świetnej aktorsko, której obecność w Zimnej wojnie była znikoma.

report |

Prezes,  

Dziękuje za zainteresowanie się moim tekstem. Chciałbym jedynie zaznaczyć, że sztuka jest tak wielowymiarowa, że umyka jednoznacznym ocenom. Być może, że właśnie to jest charakterystyczne dla sztuki przez duże „S”. Pozdrawiam serdecznie.

report |




Terms of use | Privacy policy | Contact

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


contact with us






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1